Baljet, Wouter (2023) De kansen onthuld: de legalisering van online kansspelen in Nederland. Master thesis, Sociology.
|
Text
Masterscriptie Wouter Baljet definitief.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Met de inwerkingtreding van de Wet Kansspelen op Afstand (Koa) werd het vanaf 1 oktober 2021 mogelijk om in Nederland online kansspelen aan te bieden. Vanaf dat moment mochten aanbieders ook reclame maken voor online kansspelen, met als doel de huidige online kansspeldeelnemers van het illegale naar het gereguleerde legale aanbod te leiden. Voorafgaand aan de legalisering van online kansspelen hebben verschillende Eerste en Tweede Kamerleden hun zorgen geuit met betrekking tot het reclamebeleid. Reclames mogen namelijk niet gericht worden op kwetsbare groepen, waaronder jongeren tot 24 jaar. Bestaande inzichten uit andere Europese landen laten zien dat er verschillen bestaan in de invloed op het aantal deelnemers na de legalisering van online kansspelen. In sommige landen werd een toename van het aantal deelnemers en probleemspelers geconstateerd, terwijl dit in andere landen minder het geval was. Het is nog onduidelijk in hoeverre het legaliseren van online kansspelen in Nederland leidt tot een toename van het aantal deelnemers. Hierom luidt de centrale vraag: ‘’wat is de te verwachten invloed van de legalisering van online kansspelen op het aantal online kansspeldeelnemers in Nederland?’’ Om deze vraag te beantwoorden is er op basis van een secundaire dataset met 2906 respondenten, aan de hand van logistische regressieanalyses onderzocht hoe groot de kans is dat men gaat deelnemen aan online kansspelen naarmate men blootgesteld is aan kansspelreclames, en of de invloed van reclames groter was voor jongeren dan voor volwassenen. Deze twee analyses zijn ook uitgevoerd per type online kansspel op basis van een grotere steekproef met 4380 respondenten. Verder is onderzocht in hoeverre het aantal deelnemers aan online kansspelen verschilde in de periode voorafgaand aan de coronamaatregelen en tijdens de coronamaatregelen, toen er beperkingen voor casino’s en speelhallen golden. De uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek laten zien dat naarmate men meer blootgesteld is aan reclames voor kansspelen, men sneller geneigd is deel te nemen aan online kansspelen. De impact van reclame op deelname aan online kansspelen was het sterkst bij krasloten en het wedden op paardenraces. De invloed van reclame was echter niet groter voor jongeren ten opzichte van ouderen. Wel blijkt dat jongeren over het algemeen sneller geneigd zijn om deel te nemen aan online kansspelen. Ten slotte, toen er beperkende coronamaatregelen golden voor fysieke kansspelen in casino’s en speelhallen, was er juist een afname in online kansspeldeelname, met uitzondering van online bingo en sportweddenschappen. Op basis van dit onderzoek concluderen we dat de legalisering van online kansspelen in Nederland zal leiden tot een toename van het aantal online kansspeldeelnemers.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Nieuwenhuis, J.G. and Steverink, B.J.M. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 30 Aug 2023 10:22 |
Last Modified: | 30 Aug 2023 10:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2828 |
Actions (login required)
View Item |