Javascript must be enabled for the correct page display

Werkzame interventies en elementen voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen met één of beide ouder(s) met een licht verstandelijke beperking volgens hulpverleners

Hoving, Nelleke (2023) Werkzame interventies en elementen voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen met één of beide ouder(s) met een licht verstandelijke beperking volgens hulpverleners. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis_N.L.Hoving_s4033302.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (474kB)

Abstract

Gezinnen met één of beide ouder(s) met een licht verstandelijke beperking (LVB) vormen een aparte groep binnen de doelgroep gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Er is beperkt onderzoek gedaan naar de effectieve interventies en elementen voor deze groep. Dit onderzoek had daarom als doel om praktijkkennis te gebruiken om meer inzicht te krijgen in de werkzame interventies en elementen voor deze doelgroep. De onderzoeksvraag was hierbij: "Wat zijn volgens hulpverleners werkzame interventies en elementen bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen met één of beide ouder(s) een licht verstandelijke beperking?”. Hiervoor zijn episodische interviews afgenomen bij acht hulpverleners met ervaring in deze doelgroep. De interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van een thematische analyse. Hierbij is gebruikgemaakt van hybride codering, waarbij een codeboek is ontwikkeld op basis van literatuur en aangepast aan de hand van de transcripten. Het uiteindelijke codeboek omvat drie thema’s: "Interventies en kenmerken van interventies" (4 codes), "Werkzame elementen" (23 codes) en "Verbeterpunten" (4 codes). Volgens hulpverleners zijn interventies voor GMCP met de aanpassingen voor LVB, specifiek werkzame elementen voor GMCP en LVB, en aanvullende elementen uit interventies voor GMCP met ouders met een LVB werkzaam voor de doelgroep. Daarnaast zijn ook andere werkzame elementen en verbeterpunten gevonden, zoals "Ondertitelen" en "Langdurige nazorg". Een implicatie voor de praktijk is om met voorzichtigheid aandacht te besteden aan de gevonden interventies, elementen en verbeterpunten. Echter, gezien de beperkingen van dit onderzoek wordt ook aanbevolen om deze verder te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J. and Helmerhorst, K.O.W.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Aug 2023 11:31
Last Modified: 30 Aug 2023 11:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2833

Actions (login required)

View Item View Item