Javascript must be enabled for the correct page display

Is de motoriek van baby’s voorspellend voor sociaal-emotionele problemen bij kleuters?

Janssen, Iris (2023) Is de motoriek van baby’s voorspellend voor sociaal-emotionele problemen bij kleuters? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Janssen, S3152693, versie 2.pdf

Download (566kB) | Preview

Abstract

Introductie: Sociaal-emotionele problemen bij kleuters worden geassocieerd met negatieve uitkomsten op huidig en toekomstig functioneren en welzijn. Het vroeg signaleren van sociaal-emotionele problemen is belangrijk, zodat interventies ingezet kunnen worden om ernstige problemen te voorkomen. Het in kaart brengen van de motorische ontwikkeling op babyleeftijd zou een manier voor de vroegsignalering van sociaal-emotionele problemen bij kleuters kunnen zijn. Daarom is er onderzocht of een afwijkende motorische ontwikkeling op babyleeftijd sociaal-emotionele problemen op vier-/vijfjarige leeftijd kan voorspellen. Hierbij zijn bekende risicofactoren, zoals prematuriteit en het opleidingsniveau van ouders, meegenomen. Methode: De motorische ontwikkeling van 987 baby’s (3-18 maanden) is onderzocht met de Infant Motor Profile. Ouders van deze kinderen hebben een vragenlijst over het sociaal-emotioneel functioneren ingevuld toen de kinderen vier of vijf jaar oud waren, de Strengths and Difficulties Questionnaire. Resultaten: Kinderen met een atypische motorische ontwikkeling (totaalscore en motorische prestatie) op babyleeftijd scoren hoger op problemen met leeftijdgenoten dan kinderen met een typische motorische ontwikkeling. De groep met een afwijkende motorische symmetrie scoorde hoger op gedragsproblemen en de groep met een atypische adaptabiliteit scoorde lager op internaliserende problemen. Daarnaast bleken de factoren geslacht, prematuriteit en opleidingsniveau van moeder significante voorspellers voor sociaalemotionele problemen bij kleuters te zijn. De motorische ontwikkeling op babyleeftijd en opleidingsniveau van vader bleken geen significante verklarende variabelen. Conclusie: In het huidige onderzoek is er geen bewijs gevonden dat de motorische totaalscore op babyleeftijd sociaal-emotionele problemen op kleuterleeftijd kan voorspellen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Aug 2023 14:34
Last Modified: 30 Aug 2023 14:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2837

Actions (login required)

View Item View Item