Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD en Executieve Functies: de Relatie Tussen Empathie en ADHD-Symptomen bij Universiteitsstudenten

Morgenroth, Lina (2023) ADHD en Executieve Functies: de Relatie Tussen Empathie en ADHD-Symptomen bij Universiteitsstudenten. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_ADHD & EFs_L_Morgenroth.pdf

Download (921kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt of zelfgerapporteerde symptomen van Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen verband houden met zelfgerapporteerde problemen op het gebied van executieve functies, en specifiek met empathie. Een steekproef van 435 eerstejaars wo-bachelorstudenten psychologie vulde de Conners' Adult ADHD Rating Scales (CAARS) en de Executive Function Index (EFI) in. Uit de resultaten bleek dat zelfgerapporteerde ADHD-symptomen geassocieerd waren met problemen op het gebied van executieve functies. Er werden geen aanwijzingen gevonden voor een verband tussen het globale niveau van ADHD-symptomen en de executieve functie empathie, maar wel tussen ADHD-symptomen en het specifieke ADHD-symptoom ‘Problems with Self-concept’. Dit betekent dat hoe meer vaardig de persoon was in het zich inleven in anderen, hoe meer problemen werden ervaren met het zelfbeeld. Daarnaast werd gevonden dat vrouwen los van de mate van ADHD-symptomen gemiddeld meer vaardig zijn om zich in te leven in anderen ten opzichte van mannen. Verder werd gevonden dat bij vrouwen een hoger niveau van empathie samenhangt met een grotere kans op problemen met het zelfconcept. Deze bevindingen onderstrepen de rol van empathie bij problemen met zelfconcept bij ADHD-symptomatologie. Om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen ADHD-symptomen en empathie, wordt vervolgonderzoek aanbevolen om de specifieke mechanismen die ten grondslag liggen aan de gevonden associaties te onderzoeken en om de bevindingen te repliceren in meer diverse populaties. Trefwoorden: ADHD, Executieve Functies, Empathie, Jongvolwassenen, CAARS, EFI, Zelfconcept

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 01 Sep 2023 08:49
Last Modified: 01 Sep 2023 08:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2845

Actions (login required)

View Item View Item