Javascript must be enabled for the correct page display

Profielkeuze begeleiding in het vmbo-kader.

Koning, Amatus Silvanus (2023) Profielkeuze begeleiding in het vmbo-kader. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Orthopedagogiek A.S. Koning S5012287 22-23 Herkansing.pdf

Download (502kB) | Preview

Abstract

Eén derde van de studenten op het mbo geven aan dat zij een verkeerde profielkeuze hebben gemaakt op het vmbo. In Nederland mag een school zelf bepalen hoe zij leerlingen begeleiden met hun profielkeuze, waardoor er verschillen zijn tussen de gegeven profielkeuzebegeleiding aan leerlingen. Leerlingbegeleiders lijken onvoldoende te zijn voorbereid op het begeleiden van leerlingen en werkzame eigenschappen zijn practice-based-evidence. Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de ervaren werkzame eigenschappen van een leerlingbegeleider. Uit onderzoek blijkt humor, enthousiasme, geduld, respect en kennis eigenschappen zijn die als werkzaam worden ervaren door leerlingbegeleiders in het begeleiden van leerlingen met hun profielkeuze. Er hebben acht interviews plaatsgevonden met leerlingbegeleiders van het vmbo-kader om deze eigenschappen te onderzoeken. Uit de interviews is naar voren gekomen dat alle vijf eigenschappen als werkzaam worden ervaren, maar dat leerlingbegeleiders contact, kwetsbaar en eigen grenzen tevens als belangrijk ervaren. Leerlingbegeleiders benoemen dat er een verschil is in de profielkeuzebegeleiding tussen jongens en meisjes, waarbij de mannelijke leerlingbegeleiders meer op hun hoede lijken te zijn dan de vrouwelijke leerlingbegeleiders.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M. and Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Sep 2023 09:51
Last Modified: 01 Sep 2023 09:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2857

Actions (login required)

View Item View Item