Javascript must be enabled for the correct page display

Subtypen Ernstige Dyslexie: een verschillend dyslexietyperend cognitief profiel?

Smit, Willemijn (2023) Subtypen Ernstige Dyslexie: een verschillend dyslexietyperend cognitief profiel? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Smit_S3778088_Masterthesis_Orthopedagogiek.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Sinds 1 januari 2022 is er een nieuw protocol omtrent dyslexie in Nederland in werking gesteld (Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0) (Tijms et al., 2021). In dit protocol zijn drie nieuwe ernstcriteria (A1, A2 en B1) voor het stellen van de diagnose Ernstige Dyslexie opgesteld. In dit onderzoek werd nagegaan of er per ernstcriterium een verschillende opbouw in het dyslexietyperend cognitief profiel (DCP) zichtbaar is, gebaseerd op de fonologische verwerking (grafeem-foneemassociatie, benoemsnelheid en fonemische analysevaardigheid (FA)). Er is een cross-sectioneel, vergelijkend kwantitatief onderzoek uitgevoerd bij 50 deelnemende kinderen, bij wie door middel van de 3DM, FAT-R en CB&WL informatie werd verkregen over het DCP. Er werd verondersteld dat er verschillende DCP zichtbaar zouden zijn wanneer de drie ernstcriteria onderling vergeleken zouden worden. Uit de resultaten is gebleken dat er geen sterke uitspraken met betrekking tot het DCP en uitval op de verschillende ernstcriteria gedaan kunnen worden, maar dat er wel enkele aanwijzingen voor verschillende DCP zijn. De gebruikte onderzoeksinstrumenten (3DM óf CB&WL en FAT-R) werden ook rechtstreeks onderling vergeleken voor validiteitsdoeleinden. Gebleken is dat er relatief grote verschillen zichtbaar zijn wanneer de onderzoeksinstrumenten onderling worden vergeleken. Een direct vergelijkend onderzoek wordt aanbevolen om de begrips- en inhoudsvaliditeit te verhogen en om de mogelijkheid van het complementair inzetten van de instrumenten te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Sep 2023 10:02
Last Modified: 04 Sep 2023 10:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2862

Actions (login required)

View Item View Item