Javascript must be enabled for the correct page display

Het verband tussen classificaties en de Verklarende Analyse in de Jeugd-GGZ

Faber, I. C. (2023) Het verband tussen classificaties en de Verklarende Analyse in de Jeugd-GGZ. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Orthopedagogiek Christianne Faber.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Classificerende systemen in de jeugd-GGZ zeggen niks over de onderliggende processen. De Verklarende Analyse doet dit wel. Zo wordt er gekeken naar waardoor de problematiek is ontstaan, voortduurt of verergerd. Hier staat centraal dat de toestand van het individu voortdurend wordt beïnvloed door gebeurtenissen, situaties en omstandigheden vanuit zijn omgeving. Jeugdexpertise Netwerk Noord-Nederland heeft een Verklarende Analyse opgesteld waarbij 3 factoren centraal staan bij de jeugdige en zijn systeem, namelijk kennis, beleving en strategie. Binnen dit onderzoek is onderzocht hoe de factoren kennis, beleving en strategie relateren aan de classificaties gedragsproblemen en sociale vaardigheidsproblemen. Dit is onderzocht aan de hand van 90 Verklarende Analyses met de hulpvraag gedragsproblemen en sociale vaardigheidsproblemen. De Verklarende Analyses zijn gecodeerd door middel van Visual Basic in Excel en geanalyseerd in SPSS door middel van kruistabellen. Hieruit kwam naar voren dat jeugdigen met gedragsproblemen vaak moeite hebben met schoolvaardigheden. Ook laten deze jeugdigen vaker externaliserend gedrag zien. Bij sociale vaardigheidsproblemen is het opvallend dat handelen in (sociale) situaties ongeveer evenveel aanwezig als afwezig is. Mogelijk valt dit te verklaren uit het aanpassingsvermogen van meisjes. Waar er veel overeenkomsten zijn met het klinische beeld van de classificaties, zijn er ook verschillen te vinden in de Verklarende Analyses. Een classificatie op zich kan daardoor niet voorspellend zijn aan de klachten van het individu. Het is belangrijk om naar meerdere factoren te kijken bij cliënten. Tenslotte is het belangrijk voor vervolgonderzoek dat er meer classificaties worden meegenomen om zo een totaal beeld te krijgen over de gehele populatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Sep 2023 09:34
Last Modified: 05 Sep 2023 09:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2865

Actions (login required)

View Item View Item