Jonge, Marlissa de (2023) Onderzoek naar het leefklimaat van jeugdigen, binnen traditionele en alternatieve leef- en behandelgroepen van de residentiële jeugdhulp. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Marlissa de Jonge S5387469.pdf Download (627kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Al geruime tijd is er kritiek op het leefklimaat in de traditionele leef- en behandelgroepen en wordt aangegeven dat het niet goed gaat met de jeugdigen die verblijven in deze vorm van jeugdhulp. Dit vormt een serieuze bedreiging voor de ontwikkeling van de jeugdigen die er verblijven. Om deze reden wordt vanuit het perspectief van maatschappelijke ontwikkelingen gekeken naar alternatieve woonvormen. In dit onderzoek wordt het huidige leefklimaat in twee woonvormen vergeleken. Op basis van deze opzet is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre heeft de woonvorm invloed op de verandering in het leefklimaat van de jeugdigen binnen de residentiële jeugdhulp, in de eerste zes maanden na plaatsing? Methode: Het leefklimaat op de geïncludeerde woonvoorzieningen is gemeten aan de hand van twee verschillende dimensies, leefklimaat: familieschaal en samenlevingsschaal. Hiervoor is de vragenlijst Best Interest of the Child Self-report (BIC-S) online verspreid onder 36 participanten met behulp van Qualtrics. De gegevens zijn geanalyseerd met onafhankelijke t-toetsen en aan de hand van enkelvoudige en meervoudige lineaire regressieanalyses. Resultaten: Uit de resultaten van het onderzoek naar de beide dimensies van het leefklimaat: familieschaal en samenlevingsschaal blijkt dat de alternatieve woonvorm als positiever wordt beoordeeld door de jeugdigen dan de traditionele leef- en behandelgroepen. Ook blijkt dat de jeugdigen die meerdere plaatsingen hebben meegemaakt, het leefklimaat op de samenlevingsschaal als positiever beoordelen. Discussie en conclusie: Dit onderzoek suggereert dat de jeugdigen de verandering in het leefklimaat op zowel de leefklimaat: familieschaal als de samenlevingsschaal verschillend ervaren in de verschillende woonvormen. De aanbevelingen zijn gericht op vervolgonderzoek naar het valideren van het gebruik van de BIC-S in andere opvoedingsomgevingen dan de gezinsomgeving en het vergroten van de generaliseerbaarheid. De aanbevelingen voor de praktijk richten zich op het stimuleren van alternatieve woonvormen, zodat de traditionele leef- en behandelgroepen kunnen worden afgebouwd. Daarnaast dient geïnvesteerd te worden in een kwaliteitsverbetering van en professionalisering binnen de alternatieve woonvormen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Riemersma, Y.G. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 06 Sep 2023 09:42 |
Last Modified: | 06 Sep 2023 09:42 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2869 |
Actions (login required)
View Item |