Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van waargenomen ongelijkheid op de academische prestaties bij psychologie studenten, met de mediërende rol van het gevoel van verbondenheid

Mulder, Lot (2022) Het effect van waargenomen ongelijkheid op de academische prestaties bij psychologie studenten, met de mediërende rol van het gevoel van verbondenheid. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
LMMulder_S3729966_Bachelorthese.pdf

Download (419kB) | Preview

Abstract

In het huidige onderzoek hebben wij de relatie tussen waargenomen ongelijkheid en academische prestaties onderzocht bij psychologie studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is de mediërende rol van het gevoel van verbondenheid op de relatie bestudeerd. Eerdere studies laten een negatieve relatie zien tussen waargenomen ongelijkheid en prestaties op de werkvloer, waarbij het gevoel van verbondenheid een mediërende rol speelt. Verwacht werd dat we deze relatie eveneens zouden zien voor academische prestaties. Daarnaast werd verwacht dat institutionele betrokkenheid voor diversiteit een rol speelt bij het verminderen van de effecten van waargenomen ongelijkheid op het gevoel van verbondenheid. De gegevens zijn verzameld met een online vragenlijst die is ingevuld door psychologie studenten uit verschillende studiejaren van de bachelor (N= 128). De data zijn geanalyseerd door middel van verschillende regressieanalyses. De negatieve relatie tussen waargenomen ongelijkheid en academische prestaties bleek niet significant. Hierdoor kon de mediërende rol van het gevoel van verbondenheid niet onderzocht worden. In tegenstelling tot onze verwachting is gevonden dat institutionele betrokkenheid geen effect heeft op de relatie tussen waargenomen ongelijkheid en het gevoel van verbondenheid. Daarnaast is gevonden dat het er wel een effect van het gevoel van verbondenheid op academische prestaties is voor vrouwelijke psychologie studenten, maar niet voor mannelijke psychologie studenten. Wanneer organisaties actief deelnemen aan het normaliseren van waargenomen ongelijkheden zal dit het gevoel van verbondenheid versterken. Een groter gevoel van verbondenheid kan op universiteiten betere academische prestaties met zich meebrengen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Huis, M.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Other [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 08 Mar 2022 14:57
Last Modified: 08 Mar 2022 14:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/287

Actions (login required)

View Item View Item