Javascript must be enabled for the correct page display

Visuele aandacht, fonemische vaardigheden en Rapid Automized Naming als cognitief model voor de woordleesvaardigheid

Holwerda, Onna (2023) Visuele aandacht, fonemische vaardigheden en Rapid Automized Naming als cognitief model voor de woordleesvaardigheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis OH S5423597 eindversie.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Binnen het leesproces zijn fonologisch bewustzijn en de benoemsnelheid, oftewel Rapid Automized Naming (RAN) aangetoond als twee belangrijke cognitieve voorspellers van de woordleesprestaties. Vermoed wordt dat aandachtsoriëntatie (AO) de relatie tussen RAN en lezen stuurt. Een belangrijke verklarende leesgerelateerde uitbreiding op de leestheorie is de visuele aandachtspanne (VAS). De VAS betreft het aantal orthografische eenheden dat in één oogopslag verwerkt kan worden en wordt gezien als aanvullende kernvaardigheid die de leesprestaties bepaalt. In dit onderzoek staat de driehoeksrelatie Rapid Automized Naming (RAN), visuele aandacht en fonemische vaardigheden als cognitief model voor de woordleesvaardigheid centraal. Onderzocht is of aandachtsoriëntatie een (mediërende) rol speelt binnen de RAN-leeslink. Daarnaast is onderzocht in hoeverre de VAS gerelateerd is aan de leesontwikkeling en de beide leesroutes die worden onderscheiden (seriële en parallelle verwerking). Tevens is onderzocht of de VAS gezien kan worden als voorspeller op de woordleesvaardigheid. Deelnemers waren 44 leerlingen uit groep 7 en 8 van het regulier basisonderwijs. AO bleek geen mediërende rol te hebben binnen de relatie RAN-lezen binnen deze steekproef met gemiddeld goede woordleesvaardigheden. Het is mogelijk dat dyslectische kinderen een ander profiel laten zien. De VAS bleek binnen dit onderzoek geen significante bijdrage te leveren op de voorspelling van woordlezen. Een kleine VAS (VASsmal) bleek een voorspeller op serieel pseudowoordlezen. Een goed vermogen om de aandacht op kleinere eenheden te richten lijkt ondersteunend te zijn voor het serieel verwerken van een woord. VASsmal zou voorspellende informatie kunnen bieden bij jonge, beginnende lezers of bij mogelijke dyslexie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Sep 2023 14:13
Last Modified: 06 Sep 2023 14:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2871

Actions (login required)

View Item View Item