Tammens, Tessa (2023) Cognitieve leesprofielen gericht op de aandachtsoriëntatie van jongeren met en zonder topsportstatus. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_Tammens_S5396425.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De mogelijke relatie tussen achteruitgang van leesvaardigheid en het minder bewegen onder Nederlandse kinderen heeft aanleiding gegeven voor dit onderzoek. Uit onderzoek blijkt dat lezen een activiteit is waarin verschillende cognitieve processen een rol spelen. Bekende cognitieve voorspellers van technisch lezen zijn benoemsnelheid (RAN) en fonemische vaardigheid. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat visuele aandachtsoriëntatie mogelijk ook van belang is tijdens het lezen. Visuele aandachtsoriëntatie in relatie met technisch lezen is een relatief nieuw onderzoeksdomein. Het huidige onderzoek focust zich op mogelijke verschillen ten aanzien van de cognitieve leesprofielen en visueel-ruimtelijke aandachtsoriëntatie bij jongeren met en zonder topsportstatus. Middels een cross-sectioneel ontwerp en een dataset van jongeren zonder topsportstatus (n= 25) en jongeren met een topsportstatus (n=28) in de leeftijdscategorie 11 tot 14 jaar zijn meerdere lees(gerelateerde) testen afgenomen. De leerlingen zijn getest middels de woordlees- en benoemtaken van de CB&WL testbatterij, fonemische vaardigheidstaken (FAT-R) en een experimentele aandachtsoriëntatietaak (VCT). Verwacht werd dat visuele aandacht invloed heeft op de woordleesvaardigheid, hier werd echter geen bewijs voor gevonden. Er werd aangetoond dat er een zwak negatief verband bestaat tussen visuele aandacht en benoemsnelheid. Er werden tevens negatieve zwakke verbanden gevonden tussen de VCTinvalid en VCTuncued met de fonemische vaardigheid, er bleek geen verband te zijn met VCTvalid. De aanname van een mediërende rol in de relatie tussen benoemsnelheid en technisch lezen kon wel worden bevestigd. Benoemsnelheid heeft via de visuele aandachtsoriëntatie invloed op de woordleesvaardigheid. Sporten bleek geen modererende rol te hebben in de relatie tussen visuele aandachtoriëntatie en de woordleesvaardigheid. Bij dit onderzoek zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen zoals de kleine onderzoeksgroep en de wijze van vaststelling van de onderzoekpopulatie. Anderzijds is er onderzoek gedaan naar een relatief nieuwe invalshoek met betrekking tot de onderliggende cognitieve vaardigheden van technisch lezen en wordt er een nieuwe doelgroep belicht. Praktisch gezien kan dit bijdragen aan de vormgeving en prioriteiten binnen het onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 06 Sep 2023 14:10 |
Last Modified: | 06 Sep 2023 14:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2873 |
Actions (login required)
View Item |