Javascript must be enabled for the correct page display

Profielkeuze in het voortgezet onderwijs

Meinderts, Ulkje (2023) Profielkeuze in het voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis_Meinderts_S1004948.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (546kB)

Abstract

In dit onderzoek is gekeken naar de factoren die een rol spelen bij de vakadviezen van vakdocenten op het vmbo-t. Op deze vraag is getracht een antwoord te vinden door middel van kwalitatief onderzoek. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen bij vakdocenten in het vmbo-t. In de literatuur worden verschillende factoren genoemd die van invloed zijn op de keuzes die leerlingen maken. Er wordt een verband gelegd tussen genderstereotypering en de keuze voor opleidingen. Uit de resultaten komt naar voren dat de factor ‘gender’ geen rol speelt bij de vakadvisering. Factoren die wel een rol spelen zijn; de ‘moeilijkheidsgraad’ en dan voornamelijk de subfactor ‘cijfers’, ‘toekomstperspectief’ en dan voornamelijk de vervolgopleiding, motivatie en plezier. Docenten geven aan dat er verschillende factoren van invloed zijn op elkaar. Het hebben van toekomstperspectief zorgt voor motivatie en plezier voor de benodigde vakken, dit leidt vaak tot goede cijfers. Dit maakt dat de docenten een positief vakadvies geven. Op basis van deze resultaten kan er een aanbeveling voor de praktijk gedaan worden. In het kader van kansengelijkheid is het wenselijk om samen met leerlingen te onderzoeken waar de behoeften liggen en op basis daarvan beleid te maken over de advisering betreffende de vak- en profielkeuze.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Sep 2023 10:03
Last Modified: 13 Sep 2023 10:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2878

Actions (login required)

View Item View Item