Javascript must be enabled for the correct page display

De Mediërende Relatie van Externe Gedragsproblematiek op de Associatie tussen Fysieke Kindermishandeling en Externe Gedragsproblematiek

Wieren, Gitte van (2023) De Mediërende Relatie van Externe Gedragsproblematiek op de Associatie tussen Fysieke Kindermishandeling en Externe Gedragsproblematiek. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
g.van.wieren.BachelortheseS4329031.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (244kB)

Abstract

In dit onderzoek wordt onderzocht wat de mediërende relatie van externe gedragsproblematiek is, bij de associatie tussen fysieke kindermishandeling en onderwijsparticipatie. Dit aselecte longitudinale onderzoek gebruikt volledig geanonimiseerde (synthetische) data (N =1538), gebaseerd op de ‘TRacking Adolescents’ Individual’ Lives Survey’ (TRAILS). De complete dataset bevat de hoofdvariabelen externe gedragsproblematiek, fysieke kindermishandeling en onderwijsparticipatie. Onderwijsparticipatie op 19-jarige leeftijd is geoperationaliseerd als het wel of niet ingeschreven zijn op een school. Fysieke kindermishandeling werd gemeten met de ‘Traumatic Youth Experiences’ geformuleerd door TRAILS zelf. De mediatie-analyse is uitgevoerd met de Baron en Kenny (1986) analyse. Uit de resultaten blijkt dat fysieke kindermishandeling niet samenhangt met onderwijsparticipatie OR = 1.16, 95%: BHI = .646- 2.09, p = .618. Fysieke kindermishandeling hangt echter wel samen met externaliserende gedragsproblematiek ß= .360, 95%: BHI: = .226-.292, p=<.001. Vervolgens komt naar voren dat externe gedragsproblematiek niet samenhangt met onderwijsparticipatie, OR = .777, 95%: BHI = .359 -1.68, p = .523. Er is geen mediërende relatie gevonden. Concluderend betekent dit dat het onduidelijk is of fysieke kindermishandeling en externe gedragsproblematiek samenhangt met onderwijsparticipatie. Er is wel bevestigd dat externe gedragsproblematiek samenhangt met fysieke kindermishandeling. Trefwoorden: fysieke kindermishandeling, externe gedragsproblematiek, onderwijsparticipatie

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vries, T.R. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Sep 2023 14:43
Last Modified: 21 Sep 2023 14:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2885

Actions (login required)

View Item View Item