Javascript must be enabled for the correct page display

Een exploratieve meervoudige gevalsstudie naar de profielkeuzemotieven van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Veltman, Hedwich (2023) Een exploratieve meervoudige gevalsstudie naar de profielkeuzemotieven van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Definitieve thesis Hedwich Veltman.pdf

Download (734kB) | Preview

Abstract

Het kiezen van een profiel (d.w.z. een combinatie van vakken) is voor veel leerlingen in het voortgezet onderwijs een belangrijke beslissing, omdat het de keuzemogelijkheden in het hoger onderwijs in Nederland verkleint. Bovendien leidt een verwante doorstroom tot een inhoudelijke voorsprong in het postsecundair onderwijs. Uit eerder onderzoek kan worden aangenomen dat het voor leerlingen moeilijk is om studiekeuzeprofielen te baseren op toekomstplannen. De rol die emoties, het onbewuste en de sociale context spelen in loopbaankeuzes wordt steeds meer erkend in eerder onderzoek. Deze kwalitatieve, meervoudige gevalsstudie geeft inzicht in hoe leerlingen in het voortgezet onderwijs hun eigen voorlopige profielkeuze beschrijven. Het onderzoekt de factoren op basis waarvan de profielkeuze wordt gemaakt. Er is gekozen voor een doelgerichte, heterogene steekproef van leerlingen van drie verschillende scholen. Data werden eerder verzameld in het Flow-vo project aan de Rijksuniversiteit Groningen. Door middel van thematische analyse werden de gegevens van acht focusgroepen geanalyseerd. In vergelijking met de eigen interesses, overwogen leerlingen toekomstgerichte factoren en hun capaciteiten iets vaker bij het maken van profielkeuzes. Ouders, broers en zussen, docenten en studiebegeleiders waren de meest genoemde gesprekspartners. De bevindingen verschilden niet veel tussen leerlingen van de deelnemende scholen. Wetende dat veel leerlingen hun interesses, capaciteiten en toekomstplannen in overweging nemen bij het maken van hun profielkeuze en hierover praten met specifieke personen, kunnen scholen de profielkeuzebegeleiding verbeteren door de betrokkenheid van het gezin te vergroten en docenten, mentoren en decanen te trainen in het voeren van loopbaangesprekken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Korpershoek, H. and Deunk, M.I.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Oct 2023 07:58
Last Modified: 18 Oct 2023 07:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2905

Actions (login required)

View Item View Item