Javascript must be enabled for the correct page display

Motorische vaardigheden en executief functioneren. Is er een verband tussen de motorische vaardigheden en het executief functioneren van kinderen met en zonder ADHD problematiek, binnen het speciaal basisonderwijs?

Berkhof, Charlotte (2023) Motorische vaardigheden en executief functioneren. Is er een verband tussen de motorische vaardigheden en het executief functioneren van kinderen met en zonder ADHD problematiek, binnen het speciaal basisonderwijs? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Charlotte Berkhof masterthesis oktober 2023.pdf

Download (332kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzocht de relatie tussen motorische vaardigheden en het executief functioneren bij kinderen met ADHD in het speciaal onderwijs. Slechte motorische prestaties bij kinderen met ADHD kunnen leiden tot negatieve gevolgen zoals verminderd zelfbeeld, emotionele problemen en een verhoogde kwetsbaarheid voor pesten. De studie richtte zich op aandacht, responsinhibitie en schakelen in het uitvoerend functioneren, evenals op balans, bal- en bewegingsvaardigheden in motorische vaardigheden. De hypothese is dat verminderd uitvoerend functioneren zou leiden tot verminderde motorische vaardigheden. Gegevens werden verzameld van kinderen in het speciaal onderwijs met behulp van gestandaardiseerde metingen zoals M-ABC 2, PERF-FIT, KITAP en SDQT. De studie vond geen ondersteuning voor de verwachte verbanden tussen executief functioneren en motorische vaardigheden, wat overeenkomt met eerder onderzoek dat wijst op een complexe relatie tussen deze domeinen. Hoewel de verwachte relaties tussen executieve functies en motorische vaardigheden niet significant waren, werd wel een significante positieve associatie waargenomen tussen het vermogen om van taak te wisselen en balvaardigheden, wat wijst op potentiële overlappende cognitieve processen in beide domeinen. Deze bevindingen benadrukken de noodzaak van verder onderzoek om de onderliggende mechanismen te begrijpen voor alle kinderen in het speciaal onderwijs en om aanvullende factoren te vinden die van invloed zijn op de relatie tussen executieve functies en motorische vaardigheden. De bevindingen van deze studie bevestigen dat de relatie tussen motorische vaardigheden en executief functioneren complex is en dat we nog geen volledig begrip hebben van deze relatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mombarg, R. and Jelsma, D. and Amsing, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 31 Oct 2023 08:52
Last Modified: 01 Nov 2023 08:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2917

Actions (login required)

View Item View Item