Javascript must be enabled for the correct page display

Automatische feedback in het hoger onderwijs: Deceptie of een goudmijn?

Dalmolen, Rieneke (2023) Automatische feedback in het hoger onderwijs: Deceptie of een goudmijn? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie_Masterthese_Dalmolen_S3494128_pdf.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Feedback en colleges zijn krachtige instrumenten om het leerproces van studenten te verbeteren. Vanwege de grote groepen studenten bij bepaalde opleidingen is het echter niet altijd mogelijk om ook feedback te geven. Hoewel feedback een krachtig middel is, levert het ook veel extra werk op voor docenten. Een oplossing hiervoor kan geautomatiseerde feedback zijn. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe het krijgen van geautomatiseerde feedback op een tussentijdse toets en de mate van aanwezigheid bij colleges en invloed hebben op de cijfers op het eindtentamen van studenten. Tevens wordt er ook onderzocht in hoeverre de relaties tussen de aanwezigheid bij colleges en de academische prestaties beïnvloed wordt door het wel of niet ontvangen van feedback. De aansluitende onderzoeksvraag luidt: In hoeverre is de relatie tussen het ontvangen van feedback en de academische prestaties afhankelijk van het de mate van aanwezigheid bij colleges? Het onderzoek draagt bij aan de beschikbare wetenschappelijke kennis over het geven van feedback in het hoger onderwijs, wat door een toenemend aantal studenten op opleidingen steeds minder haalbaar is. Daarbij onderscheidt het onderzoek zich van de al bestaande literatuur door te kijken hoe feedback invloed heeft op de relatie tussen de aanwezigheid bij colleges en de academische prestaties. Uit het onderzoek bleek dat de inhoud van een specifiek vak uit maakt voor de effectiviteit van feedback als een student veel naar colleges gaat. Voor een vervolgonderzoek wordt aanbevolen om te kijken of dit verband ook gevonden wordt bij vergelijkbare vakken en om te onderzoeken of de vorm van de feedback voor ander soort vakken wel invloed kan hebben op de academische prestaties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Nov 2023 15:10
Last Modified: 24 Nov 2023 15:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2934

Actions (login required)

View Item View Item