Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe jongerenwerk bijdraagt aan criminaliteitspreventie: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van jongerenwerkers en straatcoaches van verschillende Groningse wijkteams met multimethodisch handelen en criminaliteitspreventie

Groeneveld, Lotte (2023) Hoe jongerenwerk bijdraagt aan criminaliteitspreventie: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van jongerenwerkers en straatcoaches van verschillende Groningse wijkteams met multimethodisch handelen en criminaliteitspreventie. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Groeneveld_s4992903.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

De afgelopen jaren is de druk op de jeugdhulp in Nederland gestegen door de toenemende vraag naar hulp van gezinnen en jongeren. Tegelijkertijd zijn met ingang van de vernieuwde Jeugdwet in 2015 de gemeenten in Nederland verantwoordelijk geworden voor de invulling en de financiering van de jeugdhulp in plaats van de landelijke overheid. Door deze decentralisatie is het beleid van de overheid meer gericht op de preventieve hulpverlening zoals jongerenwerk in de wijkteams. Tot dusver is er onderzoek gedaan naar Nederlands jongerenwerk en de handelingswijze van jongerenwerkers, wat bijdraagt aan de professionalisering van het vakgebied. Zo zijn er in eerder onderzoek vier methoden binnen het jongerenwerk vastgesteld: groepswerk, individuele begeleiding, ambulant jongerenwerk en informatie en advies, die eveneens gecombineerd kunnen worden (Sonneveld et al., 2020). Tegelijkertijd is meer onderzoek naar wat in het jongerenwerk werkt voor verschillende subgroepen gewenst (Sonneveld et al., 2021). Het jongerenwerk heeft een signalerende functie en richt zich voornamelijk op kwetsbare jongeren die door de aanwezigheid van risicofactoren minder weerbaar zijn tegen criminaliteit. Voortbordurend op onderzoek van Sonneveld en collega’s draagt dit onderzoek bij aan het verder in kaart brengen van de handelswijze van jongerenwerkers en is eveneens onderzocht hoe multimethodisch handelen in de werkzaamheden volgens hen gekoppeld kan worden aan criminaliteitspreventie. De hoofdvraag luidt: Hoe passen jongerenwerkers vanuit verschillende Groningse wijkteams multimethodisch handelen toe in hun werkzaamheden en op welke manier draagt multimethodisch handelen volgens hen bij aan criminaliteitspreventie? Om de hoofdvraag te beantwoorden is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij er tien semigestructureerde interviews zijn afgenomen en er één aanvullende focusgroep heeft plaatsgevonden. De participanten bestonden uit jongerenwerkers en straatcoaches uit verschillende Groningse wijkteams van de organisatie WIJ Groningen. De data is geanalyseerd middels een thematische analyse. De bevindingen van deze studie laten zien dat de werkwijze van de jongerenwerkers en straatcoaches uit twee onderdelen bestaat: 1) voorwaarden om te kunnen sturen in het leven van een jongere; en 2) vormen van sturing. De voorwaarden: contact door het begrip van de leefwereld van de jongeren, de opbouw van een vertrouwensrelatie en de samenwerking met partnerorganisaties maken dat er succesvol invulling gegeven kan worden aan de methoden. Daarnaast bleek dat de jongerenwerkers en straatcoaches van WIJ Groningen uit verschillende Groningse stadswijken bekend zijn met multimethodisch handelen. Naast de geïdentificeerde bijdragen van de vier methoden bleken echter ook het risicojongerenoverleg en het straathoekwerk van toegevoegde waarde in de aanpak van jongeren die zich richting de criminaliteit bewegen. Ondanks de verscheidene methoden kent het jongerenwerk een beperkte reikwijdte als het gaat om criminaliteitspreventie. Mochten jongeren echter willen veranderen, staan de jongerenwerkers en straatcoaches voor hen klaar.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Gerner-Haan, M. van
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology]
Date Deposited: 30 Nov 2023 16:35
Last Modified: 30 Nov 2023 16:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2942

Actions (login required)

View Item View Item