Javascript must be enabled for the correct page display

“Als iedereen dezelfde kip maakt, dan kun je je ei niet kwijt”: Affordances in creativiteitsontwikkeling. Een kwalitatief onderzoek naar de rol van affordances in de ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen volgens onderbouw- en middenbouwleerkrachten.

Vries, Esther, de (2023) “Als iedereen dezelfde kip maakt, dan kun je je ei niet kwijt”: Affordances in creativiteitsontwikkeling. Een kwalitatief onderzoek naar de rol van affordances in de ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen volgens onderbouw- en middenbouwleerkrachten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese_EdeVries_s4075919PDF.pdf

Download (855kB) | Preview

Abstract

Inleiding: Het onderwijs bereid leerlingen voor op de arbeidsmarkt waar creativiteit steeds belangrijker wordt gevonden. Creativiteit zit niet alleen in het hoofd, maar komt tot stand in interactie. In het geval van het onderwijs is dat tussen de leerling en diens fysieke en sociale schoolse omgeving. Leerkrachten spelen een belangrijke rol in het faciliteren van de omgeving van de leerling. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen en de rol van de sociale en fysieke schoolse omgeving daarin in de overgang van onder- naar middenbouw. Methode: In dit kwalitatieve onderzoek hebben dertien onderbouw- en middenbouwleerkrachten deelgenomen aan semigestructureerde interviews. Doormiddel van kwalitatieve inhoudsanalyse en thematische analyse is de data geanalyseerd. Resultaten: De resultaten laten zien dat leerkrachten creativiteit definiëren als vrij denken en doen. Vrij beschikbaar materiaal, hoeken en extra ruimtes bieden affordances van het klaslokaal. Begrenzingen van het klaslokaal liggen binnen en buiten de macht van leerkrachten. Alle vakken bieden creatieve mogelijkheden. Niet voorbewerkte en manipuleerbare materialen worden geschikt gevonden voor creativiteitsontwikkeling, omdat ze veel affordances bieden. Creativiteit is inherent verbonden met de onderbouw. In de middenbouw ontstaan affordances door verworven vaardigheden. Conclusie: Creativiteit bij onderbouw- en middenbouwleerlingen ontwikkelt zich door het klaslokaal dat affordances biedt. Daarbij faciliteert en begrenst de leerkracht soms bewust affordances. Vakken bieden affordances. Hoe de leerkracht ze onderwijst speelt een rol. Open materiaal biedt de meeste affordances. Discussie: Het wordt aanbevolen om in vervolgonderzoek de onderzoekspopulatie uit te breiden en observatieonderzoek toe te voegen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Dec 2023 09:17
Last Modified: 04 Dec 2023 09:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2945

Actions (login required)

View Item View Item