Schoot, Arina Maureen van der (2023) Automatiseringsproblemen in het basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Masterthesis 24-06 (1).pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
Het ontwikkelen van goede rekenvaardigheden is van belang om in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Veel leerlingen in het basisschool blijken het gewenste eindniveau voor rekenen niet te halen. Om kinderen met rekenachterstanden adequaat te kunnen helpen is vanuit de praktijk de behoefte ontstaan voor een eenvoudig af te nemen toets die de achterstanden in automatisering in kaart kan brengen bij basisschoolleerlingen. Automatiseren is het uit het hoofd kennen van rekenfeiten, hierin wordt onderscheid gemaakt tussen power- en speedtoetsen. Powertoetsen richten zich op de vaardigheden van het kind terwijl bij de speedtoetsen wordt gekeken of hetzelfde type sommen zowel snel als accuraat gemaakt kunnen worden. In dit onderzoek worden twee toetsen gebruikt, de Automatiseringstoets Rekenen (A.T-R toets) en de drempeltoetsen. Beide toetsen zijn gebaseerd op de drempels uit het rekenmuurtje van Bareka. De A.T-R toets bestaat uit een versie A en versie B en bij deze toets krijgen de leerlingen 2 minuten de tijd om zoveel mogelijk sommen te maken. De drempeltoetsen zijn een uitgebreidere versie van de A.T-R toets. Bij de afname van de drempeltoetsen wordt dieper ingegaan op de vijf drempels uit het rekenmuurtje. Naar aanleiding van de score van de A.T-R toets werden leerlingen in percentiel 0-10% en percentiel 10-25% ingedeeld. In dit onderzoek werden bij vier leerlingen in percentiel 0-10% de drempeltoetsen afgenomen, op deze manier werden de scores van de vijf drempels uit het rekenmuurtje per leerling beter in beeld gebracht. Daarnaast werd tijdens de afname van de drempeltoetsen bij elke leerling de rekenprocedure geobserveerd. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan in hoeverre de A.T-R toets voldoende diagnostische en handelingsgerichte informatie geeft om inzicht te krijgen in de automatiseringsproblemen van de 10 procent zwakste scorende leerlingen. Uit de resultaten is gebleken dat de A.T-R toets een deel van de handelingsgerichte informatie geeft, namelijk of een kind voldoende verschillende sommen binnen de 2 minuten kan maken. Maar met alleen de afname van de A.T-R toets, zou informatie over verschillende drempels missen. Dit betekent dat kinderen vooral worden getoetst op het schakelen van de strategie en niet op hoe goed zij de vijf verschillende drempels uit het rekenmuurtje kunnen maken. Bij alleen een afname van de A.T-R toets ontbreken ook eventuele procedurefouten. Bij kinderen met automatiseringsproblemen kunnen procedurefouten de oorzaak zijn van de automatiseringsproblemen. De procedurefouten worden niet inzichtelijk bij alleen de afname van de A.T-R toets, hierdoor worden oorzaken van automatiseringsproblemen niet duidelijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 06 Dec 2023 10:43 |
Last Modified: | 06 Dec 2023 10:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2947 |
Actions (login required)
View Item |