Pater, Kayleigh (2023) Explore More Outdoors. Semantic Development and Experience-Based Learning During Outdoor Activities with Students with Congenital Deafblindness. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Master thesis_K.J. Pater_2023_Explore More Outdoors.pdf Download (798kB) | Preview |
Abstract
Semantische ontwikkeling van leerlingen met aangeboren doofblindheid wordt aanzienlijk verstoord door hun beperking in horen en zien. Terwijl onderzoek naar buitenactiviteiten positieve resultaten heeft gevonden voor de taalontwikkeling van personen met aangeboren doofblindheid, is empirisch onderzoek naar de implementatie van buitenactiviteiten en toebehorende onderwijsstrategieën op scholen voor leerlingen met aangeboren doofblindheid schaars. Het huidige onderzoek onderzocht de implementatie van buitenactiviteiten op scholen voor leerlingen met aangeboren doofblindheid, gelegen in België, Kroatië, Duitsland, Griekenland, Nederland, Noorwegen, Zweden, en Zwitserland. Bij dit onderzoek lag de nadruk op ondernomen buitenactiviteiten, toegepaste strategieën om semantische ontwikkeling te stimuleren, en het gebruik van principes en randvoorwaarden van ervaringsgericht leren. Een mixed method aanpak is gebruikt, met een vragenlijst (n = 19) en focus groep discussies (n = 12), om een diepgaand inzicht te verkrijgen vanuit de praktijkervaringen van onderwijsprofessionals. Er zijn in totaal 85 verschillende buitenactiviteiten genoemd. Onderwijsprofessionals vonden een focus op het stimuleren van semantische ontwikkeling tijdens buitenactiviteiten belangrijk en er werden 15 toegepaste strategieën genoemd. Het gebruik van ervaringsgericht leren werd eveneens belangrijk gevonden en er werden 16 van de 20 principes en randvoorwaarden beschreven. De bevindingen van het huidige onderzoek vormen een waardevolle basis waarop toekomstig onderzoek kan voortbouwen. Verder onderzoek kan de huidige bevindingen ondersteunen of uitbreiden door de implementatie van en de gebruikte strategieën tijdens buitenactiviteiten verder te onderzoeken. Voor de praktijk wordt het aanbevolen de bevindingen van dit onderzoek te beschouwen als een verzameling van ervaringen waaruit inspiratie kan worden opgedaan.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Damen, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Deafblindness [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 13 Dec 2023 09:19 |
Last Modified: | 13 Dec 2023 09:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2953 |
Actions (login required)
View Item |