Javascript must be enabled for the correct page display

Observeren van Cognitieve Vaardigheden bij Kinderen met Aangeboren Doofblindheid

Boer, Anne de (2023) Observeren van Cognitieve Vaardigheden bij Kinderen met Aangeboren Doofblindheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterscriptieHER_A.N.de.Boer_S3694577.pdf

Download (647kB) | Preview

Abstract

Probleem: Er is weinig onderzoek gedaan naar de cognitieve ontwikkeling bij kinderen met aangeboren doofblindheid (ADB) en hoe je dit betrouwbaar kan observeren. Vraagstelling: hoe kunnen de geselecteerde cognitieve vaardigheden (doel-middel, objectpermanentie, symbolisatie, fantasiespel, classificatie en perspectief name) van personen met aangeboren doofblindheid betrouwbaar worden geobserveerd tijdens communicatieve interacties? Methode: door middel van een narratief literatuuronderzoek is onderzocht op welke manier de zes geselecteerde cognitieve vaardigheden geoperationaliseerd konden worden vanuit de literatuur bij kinderen met ADB in eerder onderzoek. Met deze resultaten is een observatie-instrument ontwikkeld. Met het instrument zijn de vaardigheden doel-middel, objectpermanentie en symbolisatie geobserveerd aan de hand van drie video-opnamen van interacties tussen verschillende kinderen met ADB en zijn opvoeder. Daarna zijn de inter- en intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid van de metingen bepaald met behulp van Cohen’s Kappa. Resultaten: Alle zes de cognitieve vaardigheden konden voldoende geoperationaliseerd worden. Na beoordeling van de Cohen’s Kappa bleek zowel de inter- als de intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid bij alle metingen voldoende te zijn. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid was iets lager dan de intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid. Conclusie: De drie cognitieve vaardigheden van kinderen met ADB waren met het ontwikkelde instrument voldoende betrouwbaar te meten. De metingen met het instrument lieten bij alle drie de vaardigheden voldoende tot perfecte overeenstemming zien tussen de observatoren en tussen de beoordelingen van dezelfde observator. Op basis van de resultaten en de beperkingen van het onderzoek zijn drie aanbevelingen voor vervolgonderzoek geformuleerd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Damen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Dec 2023 09:19
Last Modified: 13 Dec 2023 09:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2954

Actions (login required)

View Item View Item