Mooij, Nina B.L. (2023) Onderzoeken over en effecten van aanpakken ter bevordering van studentenwelzijn in het middelbaar beroepsonderwijs: een scoping review. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
011223 NMooij Masterthese Studentenwelzijn mbo.pdf Download (633kB) | Preview |
Abstract
Internationaal en nationaal staat het welzijn van mbo-studenten onder druk. De Nederlandse overheid roept mbo-instellingen op het welzijn van hun studenten te verbeteren. Het is onduidelijk wat de effecten zijn van aanpakken voor het behouden en bevorderen van studentenwelzijn in het mbo en welke aanpakken wetenschappelijk zijn onderzocht. Het doel van dit onderzoek was middels een scoping review de onderzoeken over en effecten van aanpakken gericht op het bevorderen van studentenwelzijn in het middelbaar beroepsonderwijs in kaart te brengen, waarbij onderscheid is gemaakt tussen didactische, relationele en persoonsgerichte aanpakken. Middels online databases en aanvullende bronnen is gezocht naar studies die gepubliceerd zijn na 2000 en empirische data bevatten over aanpakken om welzijn te behouden en te bevorderen onder studenten in de leeftijd 16-25. Dit leverde 12 studies op, uit Nederland, Zwitserland, Denemarken en de Verenigde Staten. Persoonsgerichte (N=8) en relationele (N=4) aanpakken komen het vaakst voor. Persoonsgerichte aanpakken omvatten bewustwording van welzijnsonderwerpen en positieve en reflectieve activiteiten, met overwegend positieve effecten op aspecten van studentenwelzijn. Relationele aanpakken leidden in de studies niet of niet herleidbaar tot een effect op studentenwelzijn. In de studies werden geen didactische aanpakken onderzocht. Persoonsgerichte aanpakken gericht op positieve en reflectieve activiteiten lijken het meest veelbelovend om studentenwelzijn te behouden en te bevorderen in het mbo. Studies waren van wisselende kwaliteit. Het wordt aanbevolen te onderzoeken wat studentenwelzijn betekent voor mbo-studenten, het verband tussen mbo-studentenwelzijn en verschillende vormen van integratie, en verbinding te zoeken tussen onderzoek en praktijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Dec 2023 12:19 |
Last Modified: | 19 Dec 2023 12:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2957 |
Actions (login required)
View Item |