Javascript must be enabled for the correct page display

Het meten van het temperament van kinderen. Een kwantitatief onderzoek naar de psychometrische kwaliteit van de Nederlandse versie van de Children’s Behavoir Questionannaire- Very Short Form.

Jonge, Nickée, N.M. de (2023) Het meten van het temperament van kinderen. Een kwantitatief onderzoek naar de psychometrische kwaliteit van de Nederlandse versie van de Children’s Behavoir Questionannaire- Very Short Form. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis - Het meten van het temperament van kinderen.pdf

Download (400kB) | Preview

Abstract

De Children’s Behavior Questionnaire – Very Short Form (CBQ-VSF) meet het temperament van kinderen van drie tot en met acht jaar (RAND, 2018; Putnam & Rothbart, 2006). Temperament bestaat uit drie dimensies: surgency, negative affect en effort control (Rothbart et al., 2001). Eerdere publicaties toonden tegenstrijdige resultaten aan over de psychometrische kwaliteit van de (Nederlandse versie van de) CBQ-VSF en er is beperkt onderzoek uitgevoerd. De onderzoeksvraag is dan ook: Wat is de psychometrische kwaliteit van de Nederlandse versie van de Children’s Behavior Questionnaire- Very Short Form? De onderzoeksvraag wordt beantwoord door de schaalsterkte, betrouwbaarheid en steekproefonafhankelijkheid ten opzichte van de drie dimensies te onderzoeken. De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld door de CBQ-VSF af te nemen bij 104 Nederlandse ouders van driejarige kinderen. Deze data is geanalyseerd met een confirmatieve mokkenschaalanalyse (C-MSA). Uit de resultaten blijkt dat items binnen de drie dimensies onvoldoende schaalsterkte vertonen (H-schaalwaarde <0.3). Na het identificeren van zwakke dimensies, is onderzocht of de items nieuwe schalen zouden kunnen vormen. Dit zijn drie nieuwe betrouwbare en voldoende sterke schalen die geïnterpreteerd kunnen worden als: emotionele onevenwichtigheid, alertheid en onzekerheid. Alle drie de schalen tonen steekproefonafhankelijkheid. Concluderend betekent dit dat de psychometrische kwaliteit van de CBQ-VSF op basis van de drie oorspronkelijke dimensies onvoldoende is. Er zijn mogelijk drie nieuwe schalen die nader vervolgonderzoek vereisen om tot consistent meetgedrag van temperament te komen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Dec 2023 11:52
Last Modified: 22 Dec 2023 11:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2960

Actions (login required)

View Item View Item