Javascript must be enabled for the correct page display

De POSAID, een bruikbaar instrument voor het (h)erkennen van pijn?

Nijland, Esmée (2023) De POSAID, een bruikbaar instrument voor het (h)erkennen van pijn? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Esmee Nijland S5290694 def.pdf

Download (502kB) | Preview

Abstract

Titel. De POSAID, een bruikbaar instrument voor het (h)erkennen van pijn? Probleemstelling. Het ervaren van pijn is een veelvoorkomend probleem bij personen met een zeer ernstige verstandelijk en meervoudige beperking (ZEVMB). De Pain Observation Scale for Adults with Intellectual Disabilities (POSAID) is een ontwikkelde observatielijst om pijn te meten in dagelijkse situaties bij personen met een ZEVMB (Enninga et al., 2023a). De inter- en intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid van de twaalf POSAID items is als voldoende beoordeeld. Daarnaast is er sprake van constructvaliditeit voor negen POSAID items. Het is nog onduidelijk of de POSAID de aan- en afwezigheid van pijn kan meten van deze negen items. Vraagstelling. Onderzocht wordt in hoeverre de POSAID in staat is om verandering waar te nemen in pijnscores tussen de situaties ‘pijn’ en ‘geen pijn’. Tevens wordt de voorspelkracht van de POSAID in beeld gebracht aan de hand van de sensitiviteit en specificiteit. Methode. In het huidige onderzoek zijn videofragmenten gemaakt en gebruikt van 20 volwassenen met een ZEVMB. Per participant zijn er twee video-opnames gemaakt, situatie ‘pijn en ‘geen pijn’. De data werden geanalyseerd door middel van een gepaarde T-toets en een ROC-Curve. Resultaten. Het gemiddelde verschil tussen de totaalscores ‘pijn’ en ‘geen pijn’ bedraagt 1,85. De optimale afkapwaarde op de POSAID is 5, met een sensitiviteit van 0,85 en een specificiteit van 0,55. De ROC-Curve toont een goede voorspelkracht (0,73) van de POSAID. Conclusies. De POSAID is in staat het verschil tussen pijn en geen pijn aan te duiden. Aanbevelingen voor nader onderzoek zijn geformuleerd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Enninga, A. and Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2024 10:01
Last Modified: 03 Jan 2024 10:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2962

Actions (login required)

View Item View Item