Amedi, Suz (2023) Populariteit van leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese_Suz Amedi_S3206459_eindversie.pdf Download (685kB) | Preview |
Abstract
Tijdens de adolescentie neemt het belang van populariteit voor adolescenten toe. Het verschil tussen populaire en niet-populaire adolescenten komt naar voren in persoonlijke en sociale aspecten. Gedragskenmerken en vaardigheden kunnen hun populariteit beïnvloeden. Nu het Nederlandse voortgezet onderwijs steeds meer verschuift richting inclusiviteit en adolescenten met verschillende behoeften samenkomen, is het begrijpen van deze dynamiek onder verschillende groepen adolescenten van cruciaal belang. Er bestaat echter beperkt onderzoek op dit gebied. Deze studie onderzoekt hoe verschillende eigenschappen en vaardigheden de populariteit van adolescenten in het (speciaal) onderwijs verklaren. Aan het onderzoek namen 527 adolescenten (jongens en meisjes) deel, verdeeld in drie groepen: adolescenten zonder speciale onderwijsbehoeften, adolescenten met gedragsproblemen en adolescenten met een verstandelijke beperking. Peer-nominatieprocedures zijn gebruikt om populariteit, prosociaal en agressief gedrag en academische vaardigheden te meten. De begeleider van de adolescent beoordeelde hun sociale vaardigheden door middel van een vragenlijst. Beschrijvende en lineaire regressieanalyses werden uitgevoerd om de relaties tussen prosociaal gedrag, agressief gedrag, sociale vaardigheden, academische vaardigheden en populariteit te onderzoeken. Interacties zijn aan de regressieanalyse toegevoegd om mogelijke moderatie-effecten tussen de drie groepen en geslacht te onderzoeken. Prosociaal gedrag, agressief gedrag, sociale vaardigheden en academische vaardigheden hangen positief samen met populariteit. Er kwamen verschillen naar voren op het gebied van de ondersteuningsbehoeften en het geslacht. Zowel adolescenten zonder speciale behoeften als adolescenten met een verstandelijke beperking scoorden bijvoorbeeld hoog op prosociaal gedrag, maar alleen de eerstgenoemden werden als populairder gezien. Leraren moeten zich bewust zijn van de sociale dynamiek en ingrijpen in gedrag en vaardigheden die verband houden met populariteit door te interveniëren op het gebied van sociale dynamiek. Verder onderzoek kan deze studie uitbreiden met meer diepgang en een grotere steekproef. Trefwoorden: populariteit, gedragskenmerken, sociale en academische vaardigheden, (speciaal) onderwijs
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 03 Jan 2024 10:00 |
Last Modified: | 03 Jan 2024 10:00 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2963 |
Actions (login required)
View Item |