Javascript must be enabled for the correct page display

Hechte vriendschap in relatie tot gedragsproblematiek op het vmbo

ten Bhömer, Iris (2023) Hechte vriendschap in relatie tot gedragsproblematiek op het vmbo. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_IristenBhomer_S5354811(eindversie).pdf

Download (656kB) | Preview

Abstract

Tijdens de adolescentie laten zowel internaliserende als externaliserende gedragsproblemen een tijdelijk toename zien. Eerdere onderzoeken wijzen op een hogere prevalentie van gedragsproblemen bij vmbo-leerlingen vergeleken met havo- of vwo-leerlingen. Dit onderzoek onderzocht de effecten van hechte vriendschap, sociale vaardigheden en geslacht op de aanwezigheid van gedragsproblemen bij vmbo-leerlingen om informatie te verschaffen voor toekomstige interventies voor deze doelgroep. Dit is een nieuwe benadering bij het bekijken van gedragsproblemen, omdat er beperkt onderzoek is naar de effecten die vriendschap heeft op gedragsproblemen, vooral voor de leerlingen van het vmbo. De gegevens die voor het onderzoek zijn gebruikt, zijn verzameld als onderdeel van een breder onderzoek naar het zelfbeeld, de acceptatie en vriendschappen van scholieren en de invloed van op peer-gerelateerde factoren hierop binnen een geïntegreerde onderwijsomgeving, waarbij 527 studenten betrokken waren. Voor dit onderzoek zijn 99 leerlingen geselecteerd op basis van het relevante schoolniveau en de volledigheid van de gegevens. Correlatieonderzoek en logistieke regressie werden gebruikt om de invloed van hechte vriendschappen, sociale vaardigheden en geslacht op de aanwezigheid van verschillende soorten gedragsproblemen te beoordelen. De analyse omvatte ook het interactie-effect van geslacht en vriendschap. Zowel de correlatieanalyse als de logistieke regressie brachten een omgekeerde relatie aan het licht tussen hechte vriendschappen en sociale vaardigheden op gedragsproblemen. Geslacht had een significante invloed op de aanwezigheid van gedragsproblemen, waarbij meisjes een kleinere kans vertoonden om dergelijke problemen te vertonen. Toekomstig onderzoek zou de reikwijdte ervan kunnen verbreden en een meer representatieve steekproef van studenten uit verschillende regio's in Nederland en verschillende onderwijsniveaus kunnen omvatten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2024 09:59
Last Modified: 03 Jan 2024 09:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2964

Actions (login required)

View Item View Item