Javascript must be enabled for the correct page display

Stimuleren van Creativiteit bij Hoogbegaafde Leerlingen

Hoor, Mirna, ten (2023) Stimuleren van Creativiteit bij Hoogbegaafde Leerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Mirna ten Hoor definitief.pdf

Download (470kB) | Preview

Abstract

Voor een optimale ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen is het belangrijk dat creativiteit gestimuleerd wordt. Het lijkt er echter op dat scholen hier onvoldoende aandacht voor hebben. Om inzicht te krijgen in de denkwijze van onderwijsprofessionals over het stimuleren van creativiteit bij hoogbegaafde leerlingen, is dit kwalitatief onderzoek opgezet. In totaal hebben acht onderwijsprofessionals deelgenomen aan dit onderzoek. Onder de onderwijsprofessionals vielen drie directieleden, twee intern begeleiders en drie leerkrachten. Door middel van het analyseren van semigestructureerde interviews is de volgende hoofdvraag beantwoord: ‘Hoe denken onderwijsprofessionals over het stimuleren van creativiteit bij hoogbegaafde leerlingen?’ Allereerst lieten bevindingen zien dat onderwijsprofessionals zich bewust zijn van de behoefte aan differentiatie en aanpassing van het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Daarbij geven leerkrachten een behoefte aan professionalisering aan. Hoewel creativiteit niet expliciet een onderwerp is bij de keuze van het onderwijsaanbod en niet expliciet gestimuleerd wordt, willen onderwijsprofessionals dit wel meer gaan opnemen in hun aanbod. Ten tweede werden tijdgebrek en volle klassen vooral door leerkrachten opgemerkt als lastige uitdaging om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen. Tot slot merkten directieleden en intern begeleiders vooral een tekort aan vaardigheden bij startende leerkrachten op. Kortom, onderwijsprofessionals hebben baat bij scholing en professionalisering op het gebied van hoogbegaafdheid, zodat zij tegemoet kunnen komen aan hun onderwijsbehoefte en creativiteit meer kunnen stimuleren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Blom, B. and Ploeg, R. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2024 09:58
Last Modified: 03 Jan 2024 09:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2966

Actions (login required)

View Item View Item