Javascript must be enabled for the correct page display

Samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten: welke factoren dragen bij aan het optimaliseren van deze samenwerking?

Stokkel, Dominique (2023) Samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten: welke factoren dragen bij aan het optimaliseren van deze samenwerking? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Nikki Stokkel S2778785.pdf

Download (879kB) | Preview

Abstract

In de afgelopen 12 jaar is het aantal uren dat onderwijsondersteunend personeel wordt ingezet in het primair onderwijs verdubbeld (DUO, 2023). Onderzoek naar de samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten is beperkt. In dit onderzoek is deze samenwerking onderzocht en zijn factoren die van invloed zijn op de ervaren kwaliteit van de samenwerking in kaart gebracht. Hiervoor is een cross- sectioneel survey onderzoek uitgevoerd onder leerkrachten (N=72) en onderwijsassistenten (N=100). Allereerst is onderzocht welke taken onderwijsassistenten uitvoeren. Hieruit blijkt dat onderwijsassistenten op alle bevraagde taken, zoals nakijkwerk of het begeleiden van leerlingen met leerproblematiek, aangeven dit meer regelmatig te doen dan hoe de leerkrachten dit beoordelen. Daarnaast is onderzocht in hoeverre vier constructen samenhangen met het cijfer waarmee leerkrachten en onderwijsassistenten de kwaliteit van hun samenwerking beoordelen. Drie van de vier constructen, namelijk Emotionele Overeenstemming, Cognitieve Aspecten en Vertrouwen en Respect, laten voor de leerkrachten een hoge samenhang zien met het gegeven cijfer op de ervaren kwaliteit van de samenwerking. Voor de onderwijsassistenten laten deze drie constructen een matige tot hoge samenhang zien. Voor het vierde construct Instrumentele Factoren geldt dat de samenhang laag is. Bij de multipele regressieanalyse zijn de items van Instrumentele Factoren los meegenomen, omdat de betrouwbaarheid van het construct onvoldoende was. De gegeven cijfers op de ervaren kwaliteit van de samenwerking zijn erg hoog. Deze zouden wellicht nog hoger kunnen worden wanneer er meer duidelijkheid verschaft wordt over het takenpakket van de onderwijsassistent. Daarnaast zouden leerkrachten baat kunnen hebben bij voldoende tijd om te overleggen. Vervolgonderzoek is nodig om verklaringen voor de gevonden verschillen tussen leerkrachten en onderwijsassistenten in kaart te brengen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2024 10:50
Last Modified: 03 Jan 2024 10:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2967

Actions (login required)

View Item View Item