Javascript must be enabled for the correct page display

Een statistische analyse van een instrument dat uitdagend oudergedrag meet

van der Laan, Remi (2023) Een statistische analyse van een instrument dat uitdagend oudergedrag meet. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Remi van der Laan S3499685.pdf

Download (446kB) | Preview

Abstract

Eén op de elf jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar in Nederland had in 2020 een hoog risico op het ontwikkelen van een angststoornis. Uitdagend oudergedrag (CPB) in de vroege levensjaren van het kind vermindert de kans op het ontwikkelen van angststoornissen op latere leeftijd. De Challenging Parental Behaviour Questionaire (CPBQ) meet het CPB van ouders met jonge kinderen. Dit onderzoek brengt de psychometrische kwaliteiten van de CPBQ(4-6) in kaart en kijkt of de huidige opdeling van de CPBQ(4-6) in subschalen psychometrisch te verantwoorden is. Om de onderzoeksvraag ‘in hoeverre is de huidige opdeling van de CPBQ(4-6) in subschalen psychometrisch te verantwoorden’ te kunnen beantwoorden is een mokkenschaalanalyse uitgevoerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van gegevens van het 3HOEK-onderzoeksproject naar de invloed van oudergedrag op de ontwikkeling van het jonge kind. Uit de exploratieve analyse blijkt dat de best mogelijk presterende schaalindeling bestaat uit twee schalen van tien en vier items. Onderhavig onderzoek geeft meerdere aanwijzingen dat de CPBQ(4-6) niet meet wat het zou moeten meten. Geconcludeerd kan worden dat er geen steun gevonden is om de huidige opdeling van de CPBQ(4-6) psychometrisch te verantwoorden. Nader onderzoek naar de slechter scorende items en schalen is nodig en sommige items zullen mogelijk moeten worden heroverwogen of verfijnd om de samenhang van de vragenlijst te verbeteren. Sleutelwoorden: Angststoornis, Uitdagend oudergedrag (CPB), CPBQ (4-6), Mokkenschaalanalyse (MSA).

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J. and Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2024 15:20
Last Modified: 03 Jan 2024 15:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2968

Actions (login required)

View Item View Item