Javascript must be enabled for the correct page display

De attitudes van schoolleiders ten aanzien van de realisatie van inclusief onderwijs in het Nederlandse basisonderwijs

Vogelzang, D.E. (2023) De attitudes van schoolleiders ten aanzien van de realisatie van inclusief onderwijs in het Nederlandse basisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis - D.E. Vogelzang - S3382680 - Bibliotheekversie.pdf

Download (575kB) | Preview

Abstract

De Verenigde Naties en de Nederlandse overheid stimuleren de realisatie van een inclusief onderwijssysteem. Positieve attitudes vormen een essentieel fundament voor het realiseren van inclusief onderwijs. Hoewel er wetenschappelijke kennis beschikbaar is met betrekking tot de attitudes van leerkrachten, bestaat er een kennishiaat met betrekking tot de attitudes van schoolleiders. Middels twaalf semigestructureerde interviews met schoolleiders is een overwegend positieve attitude ten aanzien van inclusief onderwijs vastgesteld. Wel uiten de schoolleiders enkele kanttekeningen, met name met betrekking tot de kwantiteit en kwaliteit van het team en de praktische haalbaarheid. Hierin zien zij dan ook hun eigen rol, namelijk het professionaliseren van het team, het analyseren van zowel de huidige als benodigde expertise voor de realisatie van inclusief onderwijs, en het waarborgen van de werkbaarheid. De gevonden literatuur ondersteunt deze kanttekeningen en toont aan dat de schoolleider een cruciale rol speelt bij het verhogen van de zelfeffectiviteit van de leerkracht, wat dient als basis voor goed inclusief onderwijs. Het onderzoek kent aanzienlijke beperkingen met betrekking tot de steekproef, die voornamelijk bestaat uit schoolleiders die onder hetzelfde samenwerkingsverband en/of bestuur vallen. Het herhalen van het onderzoek op grote schaal kan leiden tot een aanzienlijke mate van generaliseerbaarheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jan 2024 09:59
Last Modified: 08 Jan 2024 09:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2970

Actions (login required)

View Item View Item