Nieuwenhuis, Fardau (2023) Het verschil in ondersteuningsbehoeften tussen mannelijke en vrouwelijke adolescenten met ASS in het regulier voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Thesis Fardau Nieuwenhuis s5418305.pdf Restricted to Repository staff only Download (452kB) |
Abstract
In Nederland komen er steeds meer jongeren met ASS in het regulier middelbaar onderwijs terecht. Hun ondersteuningsbehoeften worden echter nog niet altijd herkend door docenten. Er is ook nog maar weinig onderzoek gedaan naar de ervaring van de leerlingen zelf. Veel onderzoek richt zich op docenten of ouders van leerlingen met ASS of jonge kinderen. Daarom is met dit onderzoek geprobeerd de ondersteuningsbehoeften van leerlingen met ASS in het reguliere middelbare onderwijs in kaart te brengen. Specifiek is er gekeken naar het mogelijke verschil in ondersteuningsbehoeften tussen jongens en meiden. Hiervoor is er gebruik gemaakt van 36 stellingen gebaseerd op eerder literatuuronderzoek van Esqueda Villegas (2022) die volgens een vast kader, Q-methodologie, zijn gesorteerd. Gemiddeld gaven leerlingen aan behoefte te hebben aan duidelijke instructies van leraren en een rustige ruimte om naar toe te gaan als er te veel lawaai is. Daarnaast gaven ze aan geen behoefte te hebben aan een laptop of tablet om op te werken in de klas, meer tijd met leraren door te brengen tijdens de les en strategieën om met klasgenoten te communiceren. Er zijn drie groepen leerlingen met vergelijkbare behoeften geïdentificeerd. De eerste groep heeft behoefte aan meer tijd voor toetsen en hulp bij emotieregulatie, de tweede groep heeft behoefte aan acceptatie, vertrouwen en veiligheid en de derde groep is vooral gefocust op hun schoolwerk. Binnen dit onderzoek is er geen man/vrouw verschil tussen de drie groepen gevonden. Mogelijk is dit anders als het onderzoek herhaald wordt met meer mannelijke deelnemers.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jan 2024 12:05 |
Last Modified: | 10 Jan 2024 12:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2973 |
Actions (login required)
View Item |