Javascript must be enabled for the correct page display

Participatie voor mensen met een zeer ernstig verstandelijke en meervoudige beperking: Een systematische literatuurreview naar een definitievoorstel van participatie, de invulling en bevordering van participatie buiten het microniveau van personen met een zeer ernstig verstandelijke en meervoudige beperking.

Dollen, Annemijn (2023) Participatie voor mensen met een zeer ernstig verstandelijke en meervoudige beperking: Een systematische literatuurreview naar een definitievoorstel van participatie, de invulling en bevordering van participatie buiten het microniveau van personen met een zeer ernstig verstandelijke en meervoudige beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_Dollen_definitief.pdf

Download (922kB) | Preview

Abstract

Probleemstelling: Een passende participatiedefinitie opstellen voor personen met ZEVMB en inzicht krijgen in de invulling van participatie en mogelijke participatiebevordering voor personen met ZEVMB buiten het microniveau. Vraagstelling: Er zijn drie deelvragen, namelijk (1) Hoe kan participatie voor personen met ZEVMB buiten het microniveau worden gedefinieerd? (2) Op welke manier krijgt participatie buiten het microniveau voor personen met ZEVMB invulling? (3) Welke factoren hangen samen met de verbetering van kansen op participatie buiten het microniveau? Methode: Op 21 april 2023 zijn data verzameld in online zoekmachines PsycINFO, MedLine, ERIC, SocINDEX, AMED en Scopus. Artikelen werden geïncludeerd wanneer zij (1) de doelgroep ZEVMB onderzochten, (2) participatie buiten het microniveau onderzochten en (3) gepubliceerd waren tussen 1 januari 2013 – 21 april 2023. Voor de (thematische) analyse is gekeken naar overeenkomsten en verschillen tussen artikelen, uitgesplitst via het ecologisch model van Bronfenbrenner en het aspect ‘participatiebevorderende factoren’. Resultaten: Geen enkel artikel beschreef concreet een participatiedefinitie voor personen met ZEVMB, wel werden indicatoren beschreven. Deze indicatoren zijn ‘(actieve) betrokkenheid’, ‘wederkerigheid in interacties’, ‘competentiegevoel’, ‘het stimuleren van autonomie’ en de ‘(non)verbale communicatievorm’. De invulling van participatie vindt voornamelijk plaats op het mesoniveau. Voor participatieverbetering zijn drie thema’s gevonden: ‘herkenning van situaties en mensen’, ‘aanpassen van activiteiten of omgeving’ en ‘ondersteuning bieden’. Conclusie: Er kunnen meerdere factoren aanwezig in de participatie defintitie voor personen met ZEVMB. Op alle niveaus is het van belang dat er rekening wordt gehouden met de beperking van de persoon met een ZEVMB. Dit is de basis voor de verdere invulling van participatie op alle niveaus van het ecologisch model. Verder zijn drie thema’s gevonden waardoor participatieverbetering kan plaatsvinden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Luijkx, J. and Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jan 2024 12:39
Last Modified: 11 Jan 2024 12:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2974

Actions (login required)

View Item View Item