Javascript must be enabled for the correct page display

Voor elke kleuter een passende plek? Besluitvorming rondom doorverwijzing van regulier basisonderwijs naar speciaal (basis)onderwijs in de kleuterklas

Brinks, Anouck (2024) Voor elke kleuter een passende plek? Besluitvorming rondom doorverwijzing van regulier basisonderwijs naar speciaal (basis)onderwijs in de kleuterklas. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Anouck Brinks januari 2024.pdf

Download (830kB) | Preview

Abstract

Met de invoering van passend onderwijs in 2014 wil de overheid bereiken dat elk kind een plek krijgt op een school die past bij zijn/haar ondersteuningsbehoefte. Wanneer intensieve begeleiding nodig blijkt, die een reguliere basisschool niet kan bieden, gaat het kind naar het speciaal (basis)onderwijs (Ministerie van OCW, 2021d). De criteria voor een toelaatbaarheidsverklaring voor het s(b)o bepaalt het samenwerkingsverband zelf, waardoor deze per samenwerkingsverband verschillend zijn. Hierdoor ligt er een grote verantwoordelijkheid bij leerkrachten en intern begeleiders die met het doorverwijzingsproces te maken hebben. Verschillende factoren blijken van invloed te zijn op de doorverwijzing, waaronder sekse, gedrag en opleiding van ouders (Smeets, 2007; Van Gennip et al., 2007). In dit onderzoek wordt onderzocht welke afwegingen leerkrachten en intern begeleiders maken om een kleuter wel of niet door te verwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs. Dit is gedaan door middel van semigestructureerde interviews met zeven kleuterleerkrachten en acht intern begeleiders. In elk interview zijn drie fictieve casussen voorgelegd, die gaan over kleuters met verschillende leer- en/of gedragsproblemen en ouderfactoren. Uit de resultaten is gebleken dat de respondenten in hun keuze met name afwegingen maken op basis van de veiligheid, gedrag en welbevinden van het kind. Vervolgonderzoek naar samenwerkingsverbanden is noodzakelijk om een vollediger beeld te krijgen van het doorverwijzingsproces en de keuzes die daarin gemaakt worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jan 2024 13:17
Last Modified: 15 Jan 2024 13:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2978

Actions (login required)

View Item View Item