Javascript must be enabled for the correct page display

De Samenhang Tussen ADHD bij Ouders en de Emotionele Flexibiliteit van Ouders en Ouder-Kind Dyades: Een Naturalistisch Observationeel Onderzoek

Kieviet, Quint (2024) De Samenhang Tussen ADHD bij Ouders en de Emotionele Flexibiliteit van Ouders en Ouder-Kind Dyades: Een Naturalistisch Observationeel Onderzoek. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
De Samenhang Tussen ADHD bij Ouders en de Emotionele Flexibiliteit van Ouders en Ouder Kind Dyades_Een Naturalistisch Observationeel Onderzoek.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (965kB)

Abstract

In de huidige scriptie is de samenhang tussen aandachttekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) bij ouders en de emotionele flexibiliteit van ouders en ouder-kind dyades onderzocht. De eerste hypothese was: Ouders met een hogere mate van ADHD zijn minder emotioneel flexibel dan ouders met een lagere mate van ADHD. De tweede hypothese was: Een hogere mate van ADHD bij ouders heeft een negatieve samenhang met de emotionele flexibiliteit van de ouder-kind dyades. De gebruikte data is van participanten uit het onderzoek genaamd TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey. Ouder-kind dyades (N = 50) kregen de opdracht om samen een blokkentoren te bouwen en daarna weer af te breken. Deze interacties zijn opgenomen en vervolgens gecodeerd door zes derdejaars universitaire psychologiestudenten om de emoties van ouder en kind te bepalen. Aan de hand van deze coderingen is de emotionele flexibiliteit van zowel ouders als ouder-kind dyades bepaald. Voor het meten van ADHD bij ouders is gebruik gemaakt van de ADHD schaal van de Adult Self Report. De resultaten suggereren dat er geen samenhang is tussen ADHD bij ouders en de emotionele flexibiliteit van ouders. Daarentegen was er een positieve samenhang tussen ADHD bij ouders en emotionele flexibiliteit van dyades. De hypothese was dat deze samenhang negatief is, maar het tegenovergestelde is dus gevonden. De context heeft waarschijnlijk een effect gehad op de resultaten. Voor toekomstig onderzoek is het belangrijk om te kijken of de context als moderator werkt op de samenhang tussen ADHD bij ouders en emotionele flexibiliteit van ouders en ouder-kind dyades. ` Trefwoorden: ADHD bij ouders, emotionele flexibiliteit, ouder-kind interactie

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Jan 2024 15:43
Last Modified: 16 Jan 2024 15:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2988

Actions (login required)

View Item View Item