Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen de mate van vloeiend spreken en het gebruik van de pariteitsstrategie bij het wel of niet gebruiken van gebaren

Wachtmeester, Eke (2024) De relatie tussen de mate van vloeiend spreken en het gebruik van de pariteitsstrategie bij het wel of niet gebruiken van gebaren. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
S4343840_WachtmeesterEke_Bachelorthese_NL_APA7_2023-2024.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (606kB)

Abstract

In dit onderzoek is gekeken of er een relatie is tussen de mate van vloeiend spreken en het gebruik van de pariteitsstrategie door het wel of niet mogen gebruiken van gebaren. Dit onderzoek bevat 68 participanten die problemen hebben opgelost aan de hand van spreken en het maken van gebaren. De participanten moesten tandwielproblemen oplossen, waarbij de ene groep wel gebaren mocht maken en de andere groep niet. Dit experiment is opgenomen en de video’s zijn bewerkt en later gecodeerd. De resultaten van het experiment zijn verwerkt in een ANOVA waarbij is gekeken naar de invloed van de pariteitsstrategie en de gebaren op de vloeiendheid. De hypotheses van het onderzoek komen niet overeen met de resultaten van het onderzoek. Er is geen relatie tussen de mate van vloeiendheid en de pariteitsstrategie gevonden. Ook is er geen relatie tussen de mate van vloeiendheid en gebaren. Tot slot is er eveneens geen interactie-effect tussen de pariteitsstrategie en gebaren op de vloeiendheid van spraak. Dit zou kunnen liggen aan het niet meenemen van deelnemers met verschillende geschoolde achtergronden, het te breed formuleren van het begrip vloeiendheid en het niet verwerken van verschillende moeilijkheidsniveaus binnen de uitgevoerde taken. Spraak kan worden gebruikt voor het probleemoplossend vermogen en gebaren worden gebruikt om het begrip vergroten, alleen is er in deze studie geen relatie gevonden tussen spraak, gebaren en de pariteitsstrategie. Toekomstig onderzoek met een representatieve steekproef zou dit verder kunnen uitwerken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 17 Jan 2024 14:26
Last Modified: 17 Jan 2024 14:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2994

Actions (login required)

View Item View Item