Javascript must be enabled for the correct page display

Validiteit van het meten van sociale acceptatie bij adolescenten

Werf, Leonie van der (2023) Validiteit van het meten van sociale acceptatie bij adolescenten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesisdefpdf_LVDW_S4585690.pdf

Download (609kB) | Preview

Abstract

Een zeer groot deel van onze hersenen is betrokken bij de verwerking van sociale interacties en het begrijpen van andere mensen (Klapwijk & Crone, 2019). Een onderdeel van sociale interactie is acceptatie. Sociale acceptatie is de mate waarin iemand het gevoel heeft geliefd te zijn en bij een groep te horen (Harter, 2012). In de huidige studie is de overeenstemming tussen sociale acceptatie volgens de leerling en het perspectief van andere leerlingen onderzocht. Daarnaast is nagegaan wat de invloed is van verschillende typen onderwijs, gedragsproblematiek en geslacht op deze overeenstemming. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een cross-sectionele kwantitatieve onderzoeksmethode. De steekproef bestaat uit N=527 leerlingen van het voortgezet onderwijs binnen een geïntegreerde onderwijssetting voor reguliere leerlingen, leerlingen met een verstandelijke beperking en leerling met gedragsproblematiek. Om een indruk van de samenhang tussen de variabelen te krijgen en de onderzoeksvragen te kunnen bestuderen, zijn correlatieanalyses uitgevoerd. De resultaten laten zien dat sociale acceptatie volgens de leerling consistent positief correleert met het perspectief van andere leerlingen. Binnen de diverse onderwijstypes vertoont de sterkste correlatie zich bij leerlingen met gedragsproblematiek. Binnen de variëteit aan gedragsproblematiek komt dit naar voren bij internaliserende problematiek en op basis van geslacht wordt de grootste overeenstemming gezien bij jongens. Het huidige onderzoek heeft bijgedragen aan het verbreden en verdiepen van kennis over sociale acceptatie vanuit een geïntegreerde onderwijssetting. Er kan worden geconcludeerd dat de sociale acceptatie de leerling zelf overeenstemt met het perspectief van andere leerlingen. In vervolgonderzoek kan sociale acceptatie binnen afzonderlijke onderwijssettingen worden onderzocht om de vergelijking te kunnen maken met de geïntegreerde onderwijssetting, met een representatieve steekproef voor verschillende leeftijden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jan 2024 12:27
Last Modified: 18 Jan 2024 12:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2996

Actions (login required)

View Item View Item