Javascript must be enabled for the correct page display

Bevordering van coronasolidariteit onder Jongvolwassenen: Een Experimentele Studie

Rij, Eva van (2021) Bevordering van coronasolidariteit onder Jongvolwassenen: Een Experimentele Studie. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bevorderen van coronasolidariteit - Masterthese Eva van Rij.pdf

Download (790kB) | Preview

Abstract

Kennis over de rol in de overdracht, een sociale norm, en een persoonlijke norm zijn mogelijke oorzaken van gedrag die van invloed kunnen zijn op het naleven van de coronamaatregelen bij een groep die zich niet direct bedreigd voelt door het coronavirus. In deze studie wordt verwacht dat bepaalde individuele verschillen invloed zullen hebben op de relaties tussen deze variabelen. Alle participanten (n = 144) werden willekeurig verdeeld tussen vier condities en blootgesteld aan video’s met informatie over 1) kennis over de eigen rol; 2) een sociale norm; 3) een persoonlijke norm, of; 4) de controleconditie, zonder relevante informatie. In de voormeting werden autonomie en interdependent self-construal gemeten. In de nameting werden de korte termijn afhankelijke variabelen en naleving van de coronamaatregelen gemeten. Een significant hoofdeffect is gevonden voor de relatie tussen conditie en de kennis meting (p = .02), waarbij de gemiddelden in de kennisconditie en de persoonlijke norm conditie significant hoger waren dan de controleconditie. De modererende rol van autonomie benaderde op zijn best significantie (p = .08), bij de sociale norm meting. Voor een modererende rol van interdependent self-construal zijn geen bewijzen gevonden (p’s > .20). Het is in deze studie niet gelukt gedragsverandering te veroorzaken middels de gebruikte manipulaties. Wel zijn er aanwijzingen dat mensen met een hoge autonomie en met een lage interdependent self-construal objectieve kennis anders interpreteren dan mensen zonder deze autonomie en interdependent self-construal. Nader onderzoek zou duidelijkheid kunnen geven over het effect van deze interpretatie op de werkelijke gedragingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijkstra, A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Applied Social Psychology (ASP) [Master Psychology]
Date Deposited: 10 Jan 2022 12:53
Last Modified: 10 Jan 2022 12:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/30

Actions (login required)

View Item View Item