Javascript must be enabled for the correct page display

Verkenning van Zelfwaardering en Zelfredzaamheid bij Nederlandse Jongeren: Analyse van Factoren ter bevordering van de Mentale Gezondheid

Boer, Janna, de (2023) Verkenning van Zelfwaardering en Zelfredzaamheid bij Nederlandse Jongeren: Analyse van Factoren ter bevordering van de Mentale Gezondheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis J.S. de Boer S5449227.pdf

Download (846kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek reageert op de zorgwekkende mondiale trend in de mentale gezondheid van jongeren, met specifieke aandacht voor Nederland, en onderzoekt het verband tussen zelfwaardering en zelfredzaamheid. Een steekproef is getrokken uit 281 jongvolwassenen tussen de 16 en 24 jaar, woonachtig in Nederland en studerend aan een van de vier grootste scholen in Groningen (Alfa College, Noorderpoort, Hanze Hogeschool of Rijksuniversiteit Groningen), met een opleidingsniveau variërend van MBO niveau 1 tot en met 4, HBO- of WO niveau. Verschillende analyses, waaronder bivariate correlaties, ongepaarde t-tests en regressieanalyses, werden toegepast om de relatie tussen zelfwaardering en zelfredzaamheid (door de schalen ‘Gezondheid´ en ´Zelfmanagement’) te onderzoeken, rekening houdend met geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De bevindingen tonen sterke positieve correlaties tussen ‘Zelfmanagement’ en ‘Gezondheid’ (0,75 en 0,62, p < 0,001). Matige positieve correlaties zijn vastgesteld tussen zelfmanagement en zelfwaardering (0,48, p < 0,05), en tussen gezondheid en zelfwaardering (0,35, p < 0,05). Aanvankelijke geslachtsverschillen in zelfwaardering, waarbij vrouwen significant lager scoorden dan mannen, verdwenen bij de meervoudige analyses. Dit onderzoek kent enkele methodologische beperkingen, waaronder de keuze voor de meting van zelfwaardering. Ondanks deze beperkingen suggereert de studie dat hogere scores op de zelfredzaamheidsschalen bijdragen aan hogere zelfwaardering bij Groningse studenten. De resultaten hebben implicaties voor professionals en wijzen op mogelijkheden voor toekomstig onderzoek, zoals longitudinale en cultureel vergelijkende studies.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jan 2024 09:07
Last Modified: 24 Jan 2024 09:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3021

Actions (login required)

View Item View Item