Javascript must be enabled for the correct page display

Ik kan mijn eigen keuze wel maken! Een onderzoek naar de rol van ouders bij de profielkeuze van leerlingen, volgens leerlingen, mentoren en decanen binnen de theoretische leerweg van het vmbo.

Meijer, Fleur (2024) Ik kan mijn eigen keuze wel maken! Een onderzoek naar de rol van ouders bij de profielkeuze van leerlingen, volgens leerlingen, mentoren en decanen binnen de theoretische leerweg van het vmbo. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Fleur Meijer - S5421608.pdf

Download (431kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de rol van ouders bij de profiel- en vakkenkeuze van leerlingen, volgens leerlingen, mentoren en decanen binnen de theoretische leerweg van het vmbo. Het is van belang dat leerlingen informatie krijgen vanuit school en hun ouders om de juiste profielkeuze te kunnen maken. Wanneer leerlingen ontevreden zijn over de keuze, heeft dit mogelijk negatieve gevolgen op hun schoolloopbaan. Dit kwalitatieve onderzoek maakt gebruik van bestaande data van Wichgers (2023) en omvat semigestructureerde interviews met decanen, mentoren en leerlingen. De interviews zijn middels thematische analyse geanalyseerd. Resultaten laten zien dat enerzijds leerlingen aangeven beïnvloed te worden door hun ouders bij de profielkeuze en anderzijds ontkent een groep leerlingen dit. Leerlingen beschouwen de adviezen van ouders als nuttig. Hierbij speelt het beroep van ouders en de verwachtingen van ouders over de schoolloopbaan een rol. Wat opvalt is dat leerlingen, in tegenstelling tot decanen en mentoren, niet expliciet noemen dat ouders invloed uitoefenen op hun keuze. Decanen en mentoren geven aan dat de rol van ouders bij de profielkeuze belangrijk is voor leerlingen en zij zien tevens verwachtingen van ouders over de schoolloopbaan van leerlingen. Uit het onderzoek blijkt dat mentoren, decanen en leerlingen de rol van ouders als sturend en adviserend zien. De aanbeveling is een hogere mate van ouderbetrokkenheid bij profielkeuzevoorlichtingen op middelbare scholen. Voor vervolgonderzoek wordt geadviseerd om de mogelijke verschillen tussen vader- en moederrollen, veranderingen in ouderlijke kennis tijdens de schoolperiode en de rol van het gezinssysteem nader te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jan 2024 09:06
Last Modified: 24 Jan 2024 09:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3025

Actions (login required)

View Item View Item