Benchellal, Jamila (2024) Stralend Voor de Groep: De ervaringen van educatieve professionals met een groepstraining gericht op het omgaan met onoplettende en/of hyperactief-impulsieve kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Benchellal_S4165667_thesis_versie1.pdf Download (528kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: De afgelopen decennia is er wereldwijd sprake van een verschuiving naar inclusief onderwijs, waarbij leerlingen met speciale leerbehoeften worden geïncludeerd in het regulier onderwijs. Tot deze leerlingen behoren kinderen met onoplettend en/of hyperactief-impulsief gedrag. Educatieve professionals ondervinden problemen met het vertrouwen in hun eigen bekwaamheid (zelfeffectiviteit), omgaan met probleemgedrag en bijkomende stress. Het trainen van professionals blijkt een effectieve interventie voor het aanpakken van deze problemen. Dit onderzoek, genaamd ‘Stralend voor de groep’, streeft ernaar inzicht te verschaffen in de ervaren impact van de Druk & Dwars training op zelfeffectiviteit, probleemgedrag en stress bij professionals werkzaam in het primair onderwijs en kinderdagverblijven. Methode: Er zijn negen semi-gestructureerde diepte-interviews afgenomen met leerkrachten, pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. De interviews zijn geanalyseerd door middel van thematische analyse in het programma ATLAS.ti. Resultaten: Respondenten geven aan na het volgen van de training aanpassingen te hebben gedaan in hun pedagogisch handelen. Deze aanpassingen hebben geleid tot het ervaren van meer zelfeffectiviteit en het kunnen voorkomen of inperken van probleemgedrag. Daarbij noemen respondenten anders naar het gedrag te zijn gaan kijken. Deze factoren, in combinatie met het leren over zelfzorg, hebben tevens bijgedragen aan stressvermindering. Ook beschrijven respondenten verschillende barrières bij het in de praktijk brengen van de training. Conclusies: Dit onderzoek wijst uit dat de Druk & Dwars training bijdraagt aan het vergroten van deelnemers hun ervaren zelfeffectiviteit, het reduceren van het ervaren probleemgedrag, het veranderen van professionals hun perceptie ten opzichte van probleemgedrag en stressreductie. Desondanks dient er rekening gehouden te worden met obstakels die respondenten ervaren bij het implementeren van onderdelen uit de training. Trefwoorden: educatieve professionals, primair onderwijs, kinderdagverblijf, ADHD, sociaal pedagogische visie, zelfeffectiviteit, probleemgedrag, stress.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Vries, W. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jan 2024 14:10 |
Last Modified: | 25 Jan 2024 14:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3036 |
Actions (login required)
View Item |