Ruiter, Thirza, de (2024) Het verband tussen ouderlijke psychopathologie en de mate van ouderlijke mind-mindedness: De mediërende rol van emotionele beschikbaarheid en de modererende rol van het geslacht van ouders. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Eindversiethesis_ThirzadeRuiter_S3743934.pdf Restricted to Repository staff only Download (792kB) |
Abstract
Ouderlijke mind-mindedness omvat de neiging van een ouder om zijn of haar kind te zien als een autonoom persoon met individuele gevoelens, gedachten en voorkeuren. Dit heeft een positief effect op de ontwikkeling van het kind, waardoor het relevant is om meer inzicht te krijgen in ouderkenmerken die ouderlijke mind-mindedness kunnen voorspellen. Huidig onderzoek had als doel om de relatie tussen de ouderlijke psychopathologie en de mate van ouderlijke mind-mindedness te onderzoeken, waarin de mediërende rol van emotionele beschikbaarheid en de modererende rol van geslacht werd meegenomen. In dit onderzoek werd gebruik gemaakt van data uit het Tracking Adolescents’ Individual Lives Survey- The Next Generation (TRAILS-NEXT onderzoek). De ouderlijke mind-mindedness werd bepaald door het coderen van video-opnamen van een vrij-spel situatie van 61 ouder-kind paren. Tijdens de video-opnamen hadden de kinderen een leeftijd van 2,5 jaar. Voor 20 van deze ouder-kind paren werd bovendien de mate van adaptieve communicatie, de uitgelokte betrokkenheid van het kind en de gemaakte opmerkingen over de interne staat door de ouder bepaald. De ouderlijke psychopathologie en emotionele betrokkenheid werden gemeten aan de hand van zelfbeoordelingsvragenlijsten. Uit de gemodereerde-mediatieanalyse kwam naar voren dat er geen significant effect werd gevonden tussen ouderlijke psychopathologie, emotionele beschikbaarheid en ouderlijke mind-mindedness. Het mediërende effect van emotionele beschikbaarheid en het modererende effect van geslacht bleken eveneens niet significant. Concluderend leek de ouderlijke psychopathologie geen invloed te hebben op de emotionele beschikbaarheid van de ouder en daarmee op de ouderlijke mind-mindedness, voor zowel vaders als moeders. Deze conclusie suggereert dat de ouderlijke mind-mindedness een construct is wat losstaat van hoe de ouder zich voelt.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 29 Jan 2024 10:41 |
Last Modified: | 29 Jan 2024 10:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3041 |
Actions (login required)
View Item |