van der Schaar, Paulien (2024) Het verband tussen de klinische toestand van ouders in de GGZ en begeleiding voor hun kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_P.van.der.Schaar_S3988171.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Een deel van de volwassenen in Nederland met een psychische aandoening heeft kinderen, voor deze kinderen kan er begeleiding ingezet worden. Dit onderzoek kijkt naar de associatie tussen de klinische toestand (ernst van de klachten en mate van beperking) van de ouders en het al dan niet krijgen van begeleiding bij hun kind(eren). Tevens wordt gekeken of deze associatie gemodereerd wordt door de leeftijd en het geslacht van ouders. Dit werd onderzocht met data die werd verzameld bij GGZ-patiënten die deelnamen aan de MOPHAR-studie. In dit onderzoek werd ernst gemeten met de OQ-45 en de mate van beperking met de WHODAS 2.0 12-item zelfrapportageversie en werden er gegevens van ouders (leeftijd, geslacht en wel of niet begeleiding voor hun kind) verzameld. Met deze data zijn er verschillende lineaire - en moderatie-regressieanalyses uitgevoerd. Uit de resultaten blijkt dat er een zeer zwak significant verband was tussen de mate van beperking en begeleiding en dat leeftijd de associatie tussen de klinische toestand (ernst van de klachten en mate van beperking) en begeleiding modereert. Daaruit kan geconcludeerd worden dat er een zeer zwak verband is tussen de mate van beperking van ouders en of hun kind begeleiding krijgt. Daarnaast kan geconcludeerd worden dat het verband tussen begeleiding en de klinische toestand (mate van beperking en ernst van de klachten) het sterkst is bij de oudste patiënten (55 jaar en ouder). Echter moeten de beperkingen van dit onderzoek in acht genomen worden. De resultaten van dit onderzoek kunnen aanwijzingen bieden voor vervolgonderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Wardenaar, K.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 29 Jan 2024 10:38 |
Last Modified: | 29 Jan 2024 10:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3044 |
Actions (login required)
View Item |