Javascript must be enabled for the correct page display

Een weloverwogen profielkeuze

Stegge, Maurice, aan de (2024) Een weloverwogen profielkeuze. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Maurice aan de Stegge thesis def. inlevlok.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (735kB)

Abstract

In het derde jaar van het voortgezet onderwijs moeten leerlingen hun profielkeuze maken. Deze keuze bepaalt tot welke toekomstige studies de leerling direct toegang heeft. Een weloverwogen profielkeuze kan de kans op tevredenheid over het gekozen werkveld vergroten. Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van vwo-leerlingen met voorlichtingsactiviteiten betreffende de profielkeuze. De ervaringen van 52 vwo-leerlingen met vier voorlichtingsactiviteiten zijn bestudeerd door middel van semigestructureerde groepsinterviews. De resultaten tonen aan dat voorlichtingsprogramma’s en beroepskeuzetests als langdradig of negatief werden ervaren wanneer opdrachten niet aansloten op de individuele interesses. Voorlichtingsprogramma's die aansloten op de individuele interesses werden niet als langdradig ervaren. Het verkregen overzicht via de voorlichtingsprogramma's, beroepskeuzetests en informatiebroekjes was de meest genoemde reden voor de bijdrage die de voorlichtingsactiviteit heeft gehad bij de profielkeuze. Bij de stages was de mate van aansluiten op de individuele interesses van leerlingen de meest genoemde reden voor de bijdrage aan de profielkeuze. Het wordt aanbevolen dat scholen regionaal samenwerken om gewenste bedrijven voor stages te verwerven. Op nationaal niveau kan een database geschikte stagebedrijven makkelijker zichtbaar maken, waarbij de bedrijven moeten voldoen aan specifieke criteria voor opname. Weinig participanten werkten met enkele voorlichtingsprogramma’s en stages in het huidige onderzoek. Daarom worden vervolgonderzoeken met meer participanten geadviseerd. Ten slotte wordt er geadviseerd te onderzoeken in hoeverre de ervaringen van vwo-leerlingen met de betreffende voorlichtingsactiviteiten overeenkomen met de ervaringen van leerlingen op andere schoolniveaus.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jan 2024 10:46
Last Modified: 29 Jan 2024 10:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3047

Actions (login required)

View Item View Item