Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van pleegzorgwerkers bij het begeleiden van familieplaatsingen

Stoel, M.I. (2024) Ervaringen van pleegzorgwerkers bij het begeleiden van familieplaatsingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MastersthesisStoelS3819272.pdf

Download (483kB) | Preview

Abstract

Bij familieplaatsingen spelen complexe familiedynamieken een rol, waardoor de begeleiding van familieplaatsingen om een andere benadering lijkt te vragen dan de begeleiding van bestandsplaatsingen en netwerkplaatsingen bij niet-verwanten. In de huidige literatuur ontbreekt het aan kennis over de begeleiding van familieplaatsingen. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de ervaringen van pleegzorgwerkers bij het begeleiden van familieplaatsingen. Data is verzameld aan de hand van een vragenlijst met open vragen, verspreid onder pleegzorgwerkers (N=135) en geanalyseerd door middel van thematische analyse. Uit de ervaringen van pleegzorgwerkers komt naar voren dat pleegouders moeite hebben met rolverandering en niet bewust kiezen voor het pleegouderschap. Het pleegouderschap staat onder invloed van ingewikkelde familierelaties, beïnvloedt door een gedeeld verleden. Voortkomend uit de familierelaties noemen pleegzorgwerkers voordelen voor kinderen bij familieplaatsingen. In de begeleiding ervaren pleegzorgwerkers dat er veel emoties aanwezig zijn bij pleegouders en dat er vanuit deze emoties wordt gehandeld. De invulling van het pleegouderschap wordt beïnvloed door de persoonlijke achtergrond en behoeften van pleegouders, om te handelen uit schuldgevoel, loyaliteit en autonomie. In de begeleiding van familieplaatsingen ervaren pleegzorgwerkers dat pleegouders terughoudend zijn richting de hulpverlening. Niet alle pleegzorgwerkers voelen zich voldoende toegerust om familieplaatsingen te begeleiden, de belangrijkste ondersteuningsbehoeften die pleegzorgwerkers noemen zijn systemische scholing en extra tijd. Bij het begeleiden van familieplaatsingen wordt aanbevolen om ruimte te geven aan de behoefte van pleegouders om autonoom te handelen en een beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de unieke uitdagingen van familieplaatsingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jan 2024 12:27
Last Modified: 30 Jan 2024 12:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3049

Actions (login required)

View Item View Item