Javascript must be enabled for the correct page display

Het recept van goede feedback: welke balans is er nodig tussen bevestigende en verbeterende feedback bij pabostudenten?

Schuiten, Marleen (2022) Het recept van goede feedback: welke balans is er nodig tussen bevestigende en verbeterende feedback bij pabostudenten? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
2022-08-12_scriptie.pdf

Download (552kB) | Preview

Abstract

Binnen het onderwijs is feedback een prominent onderdeel, met name bij pabostages. Hierin ontvangt een student feedback op gedane prestaties en leerprocessen van een professional: de mentor. Door de jaren heen is er veel onderzoek gedaan naar feedback en hoe deze zo doeltreffend mogelijk gebracht kan worden. Onderzoeken lopen uiteen over verbeterende en bevestigende feedback. Dit kwalitatieve onderzoek focust op de balans tussen beide vormen. Voor dit onderzoek zijn acht semigestructureerde interviews afgenomen bij derdejaars pabostudenten studerend aan de Hanzehogeschool en NHL Stenden te Groningen. Uit huidig onderzoek blijkt dat studenten feedback zo effectief mogelijk kunnen benutten indien deze concreet en geloofwaardig geformuleerd is. Dit zorgt voor een positieve houding, motivatie en zet aan tot het experimenteren en verbeteren van prestaties en of leerprocessen. Tijdens een pabostage is het vooral belangrijk dat er wordt ingegaan op vorige feedbackmomenten zodat de bevestigende feedback beklijft en verbeterende feedback kan zorgen voor een bredere ontwikkeling. Voor de praktijk houdt dit in dat mentoren benodigde kennis en competenties over het geven van feedback moeten bezitten om feedback effectief te maken. Het vraagt ook een lerende houding van de student, waarin de student actief naar feedback vraagt en hier ook voor open staat. Daarnaast is het van belang dat zowel mentor als student in continu gesprek met elkaar blijven over de behoeftes omtrent feedback.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Strijbos, J.W. and Brug, A. ten
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 30 Jan 2024 14:40
Last Modified: 30 Jan 2024 14:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3056

Actions (login required)

View Item View Item