Javascript must be enabled for the correct page display

Ondersteuningsbehoeften van jongens met autisme in het regulier voortgezet onderwijs

Paques, Eline (2024) Ondersteuningsbehoeften van jongens met autisme in het regulier voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis S5440416 Eline Paques.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (879kB)

Abstract

De afgelopen jaren volgen steeds meer leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) het regulier middelbaar onderwijs. Hoewel inclusief onderwijs voordelen heeft voor leerlingen met ASS, brengt het ook de nodige uitdagingen met zich mee. Leerlingen met ASS ervaren concentratieproblemen, gedragsproblemen en problemen met sociale interacties. Eerder onderzoek heeft zich voornamelijk gericht op basisschoolkinderen met ASS of het perspectief van leerkrachten. Veel onderzoek naar eigen ervaringen van deze leerlingen is er nog niet gedaan. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar de ondersteuningsbehoeften van jongens met ASS in het regulier voortgezet onderwijs. Er is gebruik gemaakt van Q-methodologie, een gemengde methode met kwalitatieve en kwantitatieve technieken. Door het sorteren van stellingen met ondersteuningsbehoeften werd inzichtelijk wat deze leerlingen (N=23) wel en niet belangrijk vonden. De stellingen waren verdeeld in vijf categorieën zoals ‘lesmethoden en hulpmiddelen’, ‘leerkrachten’ en ‘schoolomgeving’. Gemiddeld gaven de leerlingen aan het meest behoefte te hebben aan duidelijke instructies van de leerkracht en het minst behoefte te hebben aan een extra onderwijsassistent in de klas. Verder konden er twee groepen van leerlingen met vergelijkbare behoeften onderscheiden worden. De eerste groep (N=12) werd gekenmerkt door sociale behoeften in de interacties met leerkrachten en leeftijdsgenoten. Zij gaven aan behoefte te hebben aan leerkrachten die makkelijk benaderbaar zijn, leerkrachten die hulp bieden en het hebben van vrienden op school. De tweede groep (N=9) werd gekenmerkt door meer praktische behoeften in de schoolomgeving. Zij gaven aan behoefte te hebben aan een gestructureerde routine, een kleine klas en weinig lawaai. Tenslotte werd gevonden dat de gemiddeld meest belangrijke ondersteuningsbehoeften van deze groep leerlingen gerelateerd kunnen worden aan drie van de zeven executieve functies, namelijk taakinitiatie, werkgeheugen en flexibiliteit.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 31 Jan 2024 10:03
Last Modified: 31 Jan 2024 10:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3061

Actions (login required)

View Item View Item