Javascript must be enabled for the correct page display

De ervaringen van leerkrachten met de inzet van digitale AVI-boekjes in het speciaal basisonderwijs

Hallebeek, NME (2023) De ervaringen van leerkrachten met de inzet van digitale AVI-boekjes in het speciaal basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie 2.0.docx (1).pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Om leesplezier, leesmotivatie en leesvaardigheden bij beginnende lezers te bevorderen, heeft Bereslim in samenwerking met orthopedagogische hulpverleningspraktijk Molendrift digitale AVI-boeken ontwikkeld. In deze gedigitaliseerde boeken wordt tekst automatisch voorgelezen en licht deze gelijktijdig op om meelezen te bevorderen. Dit onderzoek betrof de evaluatie van de inzet van de digitale AVI-boeken tijdens een verkennende pilotstudie. Het doel hiervan was om inzicht te krijgen hoe groep 3 leerkrachten in het speciaal basisonderwijs de inzet van de digitale boeken ervaren en welke aspecten zij als positieve punten of verbeterpunten zien. Daarnaast is bekeken of de digitale AVI-boeken mogelijk van invloed zijn geweest op leesplezier, leesmotivatie en leesresultaten van deelnemende SBO-leerlingen. De ervaringen van de leerkrachten zijn onderzocht door de afname van semi-gestructureerde interviews (N=3). De leerlingen (N=11) hebben leespleziervragenlijsten ingevuld, daarnaast zijn de resultaten van hun methodegebonden toetsen op letter- en woordniveau beschouwd. Uit de resultaten blijkt dat leerkrachten de inzet van de digitale AVI-boeken als vernieuwend ervaarden, maar nog mogelijkheden zagen tot verbetering met betrekking tot de voorleesfunctie, de gebruiksvriendelijkheid en de implementatie van de boeken volgens de aanbevolen werkwijze. Met name de zwakste lezers rapporteerden aan het einde van de pilotstudie een positiever leesgevoel. Er is echter geen betekenisvolle verandering waargenomen in de leesmotivatie die leerlingen rapporteerden. Enkel gemiddelde lezers lieten aan het einde van de pilot groei zien in leesresultaten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 31 Jan 2024 10:04
Last Modified: 31 Jan 2024 10:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3064

Actions (login required)

View Item View Item