Javascript must be enabled for the correct page display

Profielkeuzebegeleiding: navigeren naar de toekomst

Lemoin, Sharon (2024) Profielkeuzebegeleiding: navigeren naar de toekomst. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_S.Lemoin.pdf

Download (473kB) | Preview

Abstract

In Nederland moeten havisten gedurende het derde leerjaar een profiel kiezen. Het maken van de juiste profielkeuze speelt een belangrijke rol voor de toekomstige loopbaan van leerlingen en komt tot stand door een combinatie van persoonlijke en omgevingsfactoren. Eén van die omgevingsfactoren is het profielkeuzebegeleidingsaanbod van scholen, waarbij het inzetten van een combinatie aan profielkeuzebegeleidingsactiviteiten kan bijdragen aan het maken van een weloverwogen keuze. Echter is er nog maar weinig bekend over hoe leerlingen deze begeleiding ervaren. Om die reden is het doel van dit onderzoek inzicht te krijgen in ervaringen van havisten ten aanzien van de profielkeuzebegeleidingsactiviteiten loopbaankeuzeprogramma’s, oriëntatiestages en loopbaankeuzetesten. Hiervoor is gebruik gemaakt van interviewdata waarbij twaalf semigestructureerde groepsinterviews met 32 havisten zijn geanalyseerd. Uit dit onderzoek komt naar voren dat loopbaankeuzeprogramma’s grotendeels zijn ervaren als hulpmiddel bij het inzichtelijk maken van interessegebieden en dat in het bijzonder de individuele (profiel)adviezen ondersteunend zijn geweest bij het maken van een profielkeuze. Oriëntatiestages bleken doorgaans effectiever wanneer de stageplek aansloot bij eigen interesses en leerlingen werkzaamheden mochten uitvoeren die een beroep vertegenwoordigen. Loopbaankeuzetesten zijn over het algemeen ervaren als bevestiging van de voorlopige profielkeuze. Tegelijkertijd is opgemerkt dat het profielkeuzebegeleidingsaanbod tussen scholen aanzienlijk verschilt. Om die reden zou een praktische algemene aanbeveling zijn om landelijke richtlijnen op te stellen voor het aanbieden van een minimaal profielkeuzebegeleidingsaanbod.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 31 Jan 2024 12:13
Last Modified: 31 Jan 2024 12:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3066

Actions (login required)

View Item View Item