Javascript must be enabled for the correct page display

Wat kunnen we leren van school-based health centers: werkzame aspecten en positieve effecten

Heide, Marianne van der (2024) Wat kunnen we leren van school-based health centers: werkzame aspecten en positieve effecten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis - School-Based Health Centers - M. van der Heide.pdf

Download (491kB) | Preview

Abstract

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het belang van een goede samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdhulpverlening en het op een laagdrempelige manier aanbieden van hulp. Dit kan bevorderd worden door de hulpverlening in of dicht bij de school vorm te geven, wat in Nederland nog (te) weinig gebeurt. Dit onderzoek richt zich op een buitenlandse samenwerkingsvorm waarbij laagdrempelige hulp wordt aangeboden, namelijk school-based health centers (SBHCs). Specifiek wordt er gekeken naar de werkzame aspecten en positieve schoolgerelateerde effecten voor kinderen en jongeren en de positieve effecten voor hun ouders. Voor dit onderzoek is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd. Relevante literatuur is gezocht in de databases ERIC, APA PsycInfo en Web of Science. Veertien artikelen voldeden aan de selectiecriteria van het onderzoek. In deze artikelen zijn een groot aantal werkzame aspecten en positieve effecten gevonden. De werkzame aspecten hadden met name betrekking op de laagdrempeligheid, de samenwerking met de school en externe partners, de diensten en de medewerkers van een school-based health center. De positieve effecten voor kinderen, jongeren en hun ouders waren met name te zien op het gebied van schoolprestaties, schoolbeleving, verbondenheid en inzet, werk en besparingen. Nader onderzoek is nodig om te onderzoeken of er, in andere landen, andere succesvolle bestaande manieren van samenwerken zijn tussen het onderwijs en de jeugdhulpverlening waarbij op een laagdrempelige manier hulp wordt aangeboden aangezien dit diverse positieve effecten kan meebrengen voor jeugdigen en hun ouders.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2024 07:47
Last Modified: 01 Feb 2024 07:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3067

Actions (login required)

View Item View Item