Javascript must be enabled for the correct page display

Otto Barendsen en het voortgezet onderwijs: een onderzoek naar de puberteitspedagogiek in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw

Roggeveen, Demi (2024) Otto Barendsen en het voortgezet onderwijs: een onderzoek naar de puberteitspedagogiek in Nederland aan het begin van de twintigste eeuw. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Er is tegenwoordig nog altijd discussie over de vroege indeling van kinderen naar niveau in het voortgezet onderwijs. Aan het begin van de twintigste eeuw speelde er een soortgelijke discussie. Tegelijkertijd kwam er een nieuw jeugdbeeld op die betrekking had op de puberteit. Leerlingen in de puberteit moesten te vroeg een keuze maken voor een richting binnen het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek wordt daarom onderzocht hoe men toentertijd probeerde het probleem van de slechte aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en de ontwikkelingsfase (puberteit) enerzijds en tussen de lagere school en het voortgezet onderwijs anderzijds op te lossen. Hierbij wordt Otto Barendsen als casus gebruikt, die ook als casus dient in het project van dr. Sanne Parlevliet en em. prof. Mineke van Essen over puberteitspedagogiek in die tijd. Het onderzoek zal een bijdrage leveren aan dit project. Anderzijds staat het voortgezet onderwijs centraal. Het doel is onderzoeken hoe er door Barendsen en het voortgezet onderwijs omgegaan werd met het opkomende jeugdbeeld en hoe beide zich tot elkaar verhielden. Dit onderzoek betreft een kwalitatief vergelijkend onderzoek. Door middel van coderen zijn verschillende bronnen van Barendsen, Johannes Hermanus Gunning Wzn. en Rommert Casimir bestudeerd. De laatste twee personen vertegenwoordigen het voortgezet onderwijs. Uit dit onderzoek blijkt dat de puberteitspedagogiek van Barendsen in grote lijnen overeenkwam met Gunning en Casimir. Wel leek het voortgezet onderwijs meer dan Barendsen gericht op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden. Ook zijn er verschillen te noemen in de gedachtegang over het omgaan met pubers door leraren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2024 07:51
Last Modified: 01 Feb 2024 07:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3068

Actions (login required)

View Item View Item